Kritéria validity testů kognitivních schopností v baterii Woodcock-Johnson IV u romských dětí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F22%3A00562468" target="_blank" >RIV/68081740:_____/22:00562468 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kritéria validity testů kognitivních schopností v baterii Woodcock-Johnson IV u romských dětí
Popis výsledku v původním jazyce
Testová baterie Woodcock-Johnson IV (WJ IV) je nástrojem na zjišťování inteligence vycházející z teorie Cattell–Horn–Carroll. Již dlouho je známo, že testování intelektu u minorit je spojeno s řadou otázek týkajících se především validity. V USA byla pro pomoc psychologům testujícím kognitivní schopnosti u minorit vytvořenanKulturně-jazyková interpretační matice (C-LIM). C-LIM je nástroj pro klasifikaci testů inteligence podle míry jejich ovlivnění jazykovými a kulturními znalostmi. V našem výzkumu jsme porovnali výkon v deseti testech WJ IV u souborů 399 Romských dětí a 131 dětí z majoritní populace z prvního stupně ZŠ. Výkony v testech WJ IV byly u skupiny Romských dětí výrazně nižší ve srovnání s majoritní populací. Tyto rozdíly jsme se pokusili vysvětlit v souladu s metodou C-LIM. Tento nástroj se však pro naše účely ukázal jako nepoužitelný, proto jsme na základě empirických výsledků navrhli vlastní klasifikaci testů WJ IV, která se zdá být vhodným východiskem pro identifikaci minoritních dětí, u kterých je vyšetření intelektu testy WJ IV nevalidní.
Název v anglickém jazyce
Validity criteria for the Woodcock-Johnson IV tests of cognitive abilities in Roma children
Popis výsledku anglicky
The Woodcock-Johnson IV (WJ IV) Tests of Cognitive Abilities is an intelligence test battery based on the Cattell-Horn-Carroll theory. It has long been known that intelligence testing in minorities is associated with number of issues primarily related to validity. To aid practitioners examining cognitive abilities in minority populations, the Culture-Language Interpretative Matrix (C-LIM) has been developed in the USA. The C-LIM is a classification system for intelligence tests that differentiates the extent to which cultural and linguistic load influence performance. In this research we compared performance on ten WJ IV tests in 399 Roma children and 131 children from the majority population attending primary school. Significantly poorer performance on the WJ IV tests emerged in the group of Roma children relative to their counterparts from the majority. We attempted to explain these differences using the C-LIM method, but this tool proved to be inadequate for our purposes. Using empirical results, we therefore proposed our own classification of WJ IV tests. This alternative classification appears to be a suitable starting point for identifying minority children for whom the WJ IV tests are not valid.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000187" target="_blank" >TL02000187: Standardizace testu Woodcock-Johnson IV pro populaci romských dětí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů