Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kognitivní schopnosti a jejich interkulturní souvislosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F12%3A00058565" target="_blank" >RIV/00216224:14410/12:00058565 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kognitivní schopnosti a jejich interkulturní souvislosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola Denisy Denglerové Kognitivní schopnosti a jejich interkulturní souvislosti se nám prostřednictvím analýzy různých teoretických konceptů a zajímavého výzkumného šetření snaží popsat a vysvětlit možné odlišnosti kognitivních schopností romských dětí a dětí většinové společnosti. Upozorňuje také na způsoby měření inteligence v různých kulturách a na úskalí, která sebou obecně koncept inteligence přináší. Nejprve stručně představuje vymezení a chápání kultury v kontextu psychologie, poté se podrobněji zabývá konstruktem inteligence a jeho proměnlivostí napříč kulturami. Propojení různých kognitivních schopností završuje část o kognitivním stylu, v které pojednává o rozdílech mezi východní a západní kulturou a nastoluje zde otázku, proč se vyskytuje rozdíl v kognitivních schopnostech příslušníků východní a západní kultury. Autorka se pokouší na tuto otázku zodpovědět a ve finále se přiklání k hypotéze o příslušnosti romského etnika k východním kulturám.

  • Název v anglickém jazyce

    Cognitive Abilities and their Intercultural Context

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter Cognitive abilities and their intercultural context by Denisa Denglerová described and explained the possible differences in cognitive abilities of Roma children and children from majority societies by analysing various theoretical concepts and interesting research design. By explaining the concept of intelligence itself, she pointed out that the ways we measure intelligence in various cultures brings difficulties. First she briefly introduced the culture understanding in psychology contextand then she dealt in details with the term intelligence and its variability across cultures. This part of chapter about the connection of various cognitive abilities was followed by cognitive style analysis and its differences in eastern and western culture. Finally the author concluded that the Roma minority belongs to eastern culture.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GPP407%2F11%2FP091" target="_blank" >GPP407/11/P091: Analýza vědomostních prostorů u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie.

  • ISBN

    9788073152246

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    71-82

  • Počet stran knihy

    221

  • Název nakladatele

    Paido

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly