Kognitivní schopnosti a jejich interkulturní souvislosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F12%3A00058565" target="_blank" >RIV/00216224:14410/12:00058565 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kognitivní schopnosti a jejich interkulturní souvislosti
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola Denisy Denglerové Kognitivní schopnosti a jejich interkulturní souvislosti se nám prostřednictvím analýzy různých teoretických konceptů a zajímavého výzkumného šetření snaží popsat a vysvětlit možné odlišnosti kognitivních schopností romských dětí a dětí většinové společnosti. Upozorňuje také na způsoby měření inteligence v různých kulturách a na úskalí, která sebou obecně koncept inteligence přináší. Nejprve stručně představuje vymezení a chápání kultury v kontextu psychologie, poté se podrobněji zabývá konstruktem inteligence a jeho proměnlivostí napříč kulturami. Propojení různých kognitivních schopností završuje část o kognitivním stylu, v které pojednává o rozdílech mezi východní a západní kulturou a nastoluje zde otázku, proč se vyskytuje rozdíl v kognitivních schopnostech příslušníků východní a západní kultury. Autorka se pokouší na tuto otázku zodpovědět a ve finále se přiklání k hypotéze o příslušnosti romského etnika k východním kulturám.
Název v anglickém jazyce
Cognitive Abilities and their Intercultural Context
Popis výsledku anglicky
The chapter Cognitive abilities and their intercultural context by Denisa Denglerová described and explained the possible differences in cognitive abilities of Roma children and children from majority societies by analysing various theoretical concepts and interesting research design. By explaining the concept of intelligence itself, she pointed out that the ways we measure intelligence in various cultures brings difficulties. First she briefly introduced the culture understanding in psychology contextand then she dealt in details with the term intelligence and its variability across cultures. This part of chapter about the connection of various cognitive abilities was followed by cognitive style analysis and its differences in eastern and western culture. Finally the author concluded that the Roma minority belongs to eastern culture.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GPP407%2F11%2FP091" target="_blank" >GPP407/11/P091: Analýza vědomostních prostorů u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie.
ISBN
9788073152246
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
71-82
Počet stran knihy
221
Název nakladatele
Paido
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—