Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Validity of Intelligence Assessment Among the Roma Minority Population

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F24%3A00579276" target="_blank" >RIV/68081740:_____/24:00579276 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/07342829231213791" target="_blank" >https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/07342829231213791</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/07342829231213791" target="_blank" >10.1177/07342829231213791</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Validity of Intelligence Assessment Among the Roma Minority Population

  • Popis výsledku v původním jazyce

    An accurate assessment of cognitive abilities in populations that differ from the majority in cultural and linguistic characteristics is one of the main challenges in cognitive testing. Previously developed methods for assessment of the validity of cognitive scores in individuals with diverse backgrounds, such as the Culture-Language Interpretative Matrix (C-LIM), have not been empirically substantiated. We tested the applicability of the C-LIM in the European context, by comparing selected test scores from the Woodcock-Johnson-IV Test of Cognitive Abilities (WJ-IV) between Roma children aged 7-11 years (n = 399) and their counterparts from the normative population (n = 131). The largest differences were detected in WJ-IV tests requiring abstract reasoning and manipulation with complex signs. Furthermore, the C-LIM did not reliably discriminate between our groups and its use appears to be inappropriate for making diagnostic decisions about children from populations that do not traditionally rely on processes such as categorical thinking, abstract reasoning, and generalization.

  • Název v anglickém jazyce

    Validity of Intelligence Assessment Among the Roma Minority Population

  • Popis výsledku anglicky

    An accurate assessment of cognitive abilities in populations that differ from the majority in cultural and linguistic characteristics is one of the main challenges in cognitive testing. Previously developed methods for assessment of the validity of cognitive scores in individuals with diverse backgrounds, such as the Culture-Language Interpretative Matrix (C-LIM), have not been empirically substantiated. We tested the applicability of the C-LIM in the European context, by comparing selected test scores from the Woodcock-Johnson-IV Test of Cognitive Abilities (WJ-IV) between Roma children aged 7-11 years (n = 399) and their counterparts from the normative population (n = 131). The largest differences were detected in WJ-IV tests requiring abstract reasoning and manipulation with complex signs. Furthermore, the C-LIM did not reliably discriminate between our groups and its use appears to be inappropriate for making diagnostic decisions about children from populations that do not traditionally rely on processes such as categorical thinking, abstract reasoning, and generalization.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000187" target="_blank" >TL02000187: Standardizace testu Woodcock-Johnson IV pro populaci romských dětí</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Psychoeducational Assessment

  • ISSN

    0734-2829

  • e-ISSN

    1557-5144

  • Svazek periodika

    42

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CA - Kanada

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    192-206

  • Kód UT WoS článku

    001100991000001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85176295247