Modelování ve výuce biologie (1) (aneb jak žákům přiblížit některé biologické jevy)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F14%3A10218530" target="_blank" >RIV/00216208:11410/14:10218530 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Modelování ve výuce biologie (1) (aneb jak žákům přiblížit některé biologické jevy)
Popis výsledku v původním jazyce
Nejen v biologii se setkáváme s řadou jevů a dějů, které jsou našim očím skryté a pro žáky obtížně srozumitelné (Lawson et al., 2000). Přesto jsou zásadní pro pochopení základních biologických principů a jako takové jsou vyučovány od základních po vysokéškoly. Je na nás, vyučujících, abychom je dokázali žákům a studentům přiblížit. K tomu si můžeme v dnešní době vypomoci např. řadou výukových videosekvencí, profesionálních modelů, ale také vytvoření vlastního výukového modelu může být pro žáky přínosné. Pilotní průzkum mezi učiteli gymnázií navíc poukázal na skutečnost, že může být obtížné provést praktická cvičení z oborů jako je virologie nebo buněčná a molekulární biologie (Janštová, 2013). Na pokračování si ukážeme, jak lze s pomocí běžných materiálů, které máme v kabinetu, doma, nebo je levně zakoupíme v papírnických potřebách, provést žáky úskalími dějů jako je genetický shift, mitóza nebo ontogeneze. V tomto čísle se budeme věnovat námětům z virologie.
Název v anglickém jazyce
Modelling in biology teaching (1) (how to introduce selected biological phenomena to pupils)
Popis výsledku anglicky
There are several biological phenomena which are crutial for understanding the principles of biology. These are often hidden or too small to be easily seen. But we teach them at all school levels and want the pupils to know them. Because molecular biology, genetics and virology seem to be difficult to be taught practically and there are several important principles in these disciplines, we decided to show some low cost approaches. In this article, we describe instructions for modelling genetic shift ininfluenza virus.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů