Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Poznatky kognitivní lingvistiky ve výuce českého jazyka na střední škole

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F14%3A10272477" target="_blank" >RIV/00216208:11410/14:10272477 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Poznatky kognitivní lingvistiky ve výuce českého jazyka na střední škole

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek prezentuje možnosti, jak pracovat s významem lexémů v hodinách českého jazyka na střední škole. Učitel může využít poznatků kognitivní lingvistiky a vycházet z teorie sémantických rysů (definiční teorie) a z teorie významového prototypu. Studentisi tak prostřednictvím praktických cvičení uvědomí, jak funguje kategorizace. Dále je představena teorie významového stereotypu. Studenti se naučí vnímat nejen negativní kategorizaci, ale i pozitivní aspekty, cvičení tak napomáhá odstranit předsudky, např. rasové a genderové.

  • Název v anglickém jazyce

    Findings of cognitive linguistics in teaching Czech language on secondary school

  • Popis výsledku anglicky

    The article presents the ways how to work with meanings of lexemes in Czech language classes on secondary school. The teacher can use the findings of cognitive linguistics and follow the semantic features theory (definition theory) and the semantic prototype theory. Students learn through practical exercises how the categorization functions. The cognitive stereotype theory is introduced. Students learn not only to interpret a negative categorization, but also positive aspects, the exercise thus helps tofight against prejudice, e. g. ethnic or gender.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    179-184

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus