Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F14%3A10281165" target="_blank" >RIV/00216208:11410/14:10281165 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2014/pedor14_1_p111_priklad_stepanik.pdf" target="_blank" >http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2014/pedor14_1_p111_priklad_stepanik.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem empirické studie je popsat výzkum představ žáka střední školy ve vybrané partii syntaktického učiva, konkrétně vztahů v souřadném souvětí, a reflektovat její současné didaktické zpracování v učebnicích i vyučovacím procesu. Jako výzkumný analytickýrámec byl zvolen model didaktické rekonstrukce, jak jej popisuje Jelemenská, Sander a Kattmann (2003). Nejprve je představen výzkumný problém v obecné rovině, následuje bližší seznámení s problematikou z pohledu školní praxe. Dále je popsána metodologievýzkumu a jeho výsledky. Závěr tvoří shrnutí a diskuze výsledků a doporučení pro vyučování. Z výsledků výzkumu vyplývá, že tradiční postup při výuce zmíněné problematiky nedostatečně odráží komunikační zkušenosti žáků a jejich dosavadní poznání, neusiluje o její skutečné pochopení a rovněž neodpovídá požadavkům moderní didaktiky českého jazyka, neboť opomíjí komunikační cíl. Rozpory, které panují v této oblasti v akademickém diskurzu, nicméně jsou pro potřeby školské praxe zpřehledněny,
Název v anglickém jazyce
Example of research into pupil conceptions in Czech syntax
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper is to describe research into secondary-school-student's conceptions of the selected content matter - the relations in compound sentences - and to reflect the current approach to teaching it. The model of educational reconstruction asdescribed by Jelemenská, Sander and Kattmann (2003) has been chosen as the research framework. First, the research problem is described on the general level, and then it is put into school context. Next, methodology and outcomes of the research are described. Last, the outcomes are summarized and discussed and the author gives recommendations for teaching. The outcomes of the research show that the contemporary process of teaching the matter does not satisfactorily reflect the students' communication experience and their prior knowledge, and does not match the demands of modern Czech language teaching as it ignores the communication aim. Moreover, the controversies seen among linguists, which are simplified for school purposes, have al
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
111-127
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—