Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Slohové postupy na prvním stupni základní školy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F23%3A43907007" target="_blank" >RIV/60076658:12410/23:43907007 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV36_2023.pdf" target="_blank" >https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV36_2023.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Slohové postupy na prvním stupni základní školy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Slohové postupy na prvním stupni základní školy. Cílem příspěvku je postihnout význam slohových postupů v kurikulární dokumentaci a učebních textech na prvním stupni základní školy jako východiska pro identifikaci aktuální praxe našich škol. Konkrétně je příspěvek zaměřen na postavení slohových postupů, postižení jejich významu, funkce, úlohy, eventuálně potenciality ve slohové výuce daného stupně základní školy. Kurikulární dokumentace hovoří v očekávaných výstupech explicitně o procesech, tedy o záměru, způsobu produkce komunikátu, žák se domluví, vypráví nebo popíše. Výběru této strategie při produkci konkrétních komunikátů se učí žáci převážně nácvikem ustálených forem komunikace, tj. konkrétních slohových útvarů. Vyučovat slohovým dovednostem prostřednictvím slohových útvarů je správné, není to (a nemůže být) ale jediný a hlavní cíl slohového vyučování (nejen) na prvním stupni základní školy. Vyšší pozornost věnovaná slohovým postupům vnese do slohové výuky modelovost, strategičnost, praktickou upotřebitelnost, tu propojí s hlubším smyslem, trvalejším efektem a univerzialitou. Moderní škola by měla podporovat a rozvíjet plynulý rozvoj souvislého vyjadřování žáka, aktivní vyučování by se mělo odrážet v častější mluvené a psané komunikaci žáků ve škole; konkrétně na prvním stupni by se měli učit žáci informovat, vyprávět a popisovat. Zvýraznění pozice slohových postupů oproti slohovým útvarům může napomoci rozvoji plynulého souvislého vyjadřování žáka/ů v komunikační a slohové výuce (nejen) na prvním stupni základní školy. Slohový postup, kutikulární dokumentace, první stupeň základní školy, slohový útvar, komunikační a slohová výchova.

  • Název v anglickém jazyce

    Stylistic procedures in the first grade of elementary school

  • Popis výsledku anglicky

    Stylistic procedures in the first grade of elementary school. The aim of the contribution is to understand the importance of stylistic procedures in curriculum documentation and teaching texts at the first level of elementary school as a starting point for identifying the current practice of our schools. Specifically, the contribution is focused on the status of stylistic procedures, their significance, function, role, and possibly potentiality in the stylistic teaching of a given grade of elementary school. In the expected outputs, the curricular documentation explicitly talks about the processes, i.e. the intention, the method of producing the communication, the pupil agrees, narrates or describes. Pupils learn to choose this strategy when producing specific communications mainly by practicing established forms of communication, i.e. specific stylistic formations. Teaching stylistic skills through stylistic units is correct, it is not (and cannot be) the only and main goal of stylistic teaching (not only) in the first grade of elementary school. Greater attention to stylistic procedures will bring modeling, strategicness, and practical usability to stylistic teaching, connecting it with a deeper meaning, more permanent effect and universality. A modern school should support and develop the continuous development of a student&apos;s continuous expression, active teaching should be reflected in more frequent spoken and written communication of students in school; specifically, in the first grade, pupils should learn to inform, tell and describe. Emphasizing the position of stylistic procedures compared to stylistic formations can help the development of the student&apos;s fluent and coherent expression in communication and stylistic teaching (not only) at the first level of elementary school. Style progression, cuticular documentation, first grade of elementary school, style department, communication and style education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60201 - General language studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Lingua viva

  • ISSN

    1801-1489

  • e-ISSN

    2336-8136

  • Svazek periodika

    19

  • Číslo periodika v rámci svazku

    36

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    15-26

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus