Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F14%3A10286393" target="_blank" >RIV/00216208:11410/14:10286393 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1896" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1896</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-4-488" target="_blank" >10.5817/PedOr2014-4-488</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zaměřuje na problematiku čtenářské pregramotnosti, která je z pohledu celoživotního vzdělávání nesmírně významnou oblastí, neboť v období předškolního věku se kladou základy nejen čtenářské, ale i řady dalších gramotností a současně se rozvíjí osobnost dítěte, jeho motivace pro vlastní poznávání. Cílem studie je charakterizovat pojetí čtenářské pregramotnosti v českém předškolním vzdělávání, analyzovat vývoj související terminologie a sumarizovat závěry výzkumných šetření zaměřujících se napojetí, podporu a rozvoj čtenářské pregramotnosti v domácím prostředí. Autorky se zaměří v prvé části na vývoj terminologie, konkrétně používání pojmů v českém předškolním vzdělávání, dále na precizaci pojmů z vývojového hlediska a v kontextu současnéhočeského předškolního kurikula. Druhou část věnují prezentaci výsledků výzkumných šetření v oblasti čtenářské pregramotnosti a třetí část zařazení této problematiky v pregraduální přípravě učitelek mateřských škol na PedF UK v Praze a dal
Název v anglickém jazyce
The approaches to and the development of pre-reading literacy in pre-school age
Popis výsledku anglicky
The focus of this paper is on pre-reading literacy, which is considered to be an important part of lifelong learning. The foundations of reading literacy, other literacies, character features, and motivation for learning are set mainly in the pre-primaryage. The aim of this study is to describe the approach to pre-reading literacy in Czech education, analyse the terminology changes an d summarize the research outcomes focused on the concept of pre-reading literacy, and its support and development in home environment. In the ?irst part, the authors focus on the terminology changes, its use in Czech pre-school education, and specify the terminology from the point of view of literacy development and in the context of the current Czech pre-school curriculum. The second part presents outcomes of Czech pre-reading literacy research. The third part discusses the possibilities to include the above mentioned topics into the curriculum of pre-school teachers at Faculty of Education at Charles U
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
488-508
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—