The (in) comparability of ICT knowledge and skill self-assessments among upper secondary school students: The use of the anchoring vignette method
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10293619" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10293619 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S036013151500072X" target="_blank" >http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S036013151500072X</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2015.03.003" target="_blank" >10.1016/j.compedu.2015.03.003</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The (in) comparability of ICT knowledge and skill self-assessments among upper secondary school students: The use of the anchoring vignette method
Popis výsledku v původním jazyce
Self-reporting of ICT knowledge and skills is commonly used in questionnaire surveys among students and in job search situations to provide information about actual ICT knowledge and skills. The main advantage of this approach is its low cost. The responses can, however, reflect not only the actual level of knowledge and skills but also the self-assessment style. Two students with the same actual knowledge and skills level may give different self-assessments since one might be optimistic and overestimate his/her skills and the other could be pessimistic and underestimate his/her skills. The anchoring vignette method helps to adjust self-reports for the differences in scale usage. We compare the ICT knowledge and skills of two distinct groups of Czech upper secondary school students, ICT students (N Ľ 228) and non-ICT (business and pedagogy) students (N Ľ 147), based on their self-reported general ICT knowledge and skills, before and after the anchoring vignette adjustment for the diffe
Název v anglickém jazyce
The (in) comparability of ICT knowledge and skill self-assessments among upper secondary school students: The use of the anchoring vignette method
Popis výsledku anglicky
Self-reporting of ICT knowledge and skills is commonly used in questionnaire surveys among students and in job search situations to provide information about actual ICT knowledge and skills. The main advantage of this approach is its low cost. The responses can, however, reflect not only the actual level of knowledge and skills but also the self-assessment style. Two students with the same actual knowledge and skills level may give different self-assessments since one might be optimistic and overestimate his/her skills and the other could be pessimistic and underestimate his/her skills. The anchoring vignette method helps to adjust self-reports for the differences in scale usage. We compare the ICT knowledge and skills of two distinct groups of Czech upper secondary school students, ICT students (N Ľ 228) and non-ICT (business and pedagogy) students (N Ľ 147), based on their self-reported general ICT knowledge and skills, before and after the anchoring vignette adjustment for the diffe
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GBP402%2F12%2FG130" target="_blank" >GBP402/12/G130: Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Computers and Education
ISSN
0360-1315
e-ISSN
—
Svazek periodika
85
Číslo periodika v rámci svazku
July
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
191-202
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—