Malá škola po pěti letech: proměny školy v době reformy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10293784" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10293784 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/2984/pdf_10" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/2984/pdf_10</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-1-9" target="_blank" >10.5817/PedOr2015-1-9</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Malá škola po pěti letech: proměny školy v době reformy
Popis výsledku v původním jazyce
Již více výzkumů konstatovalo, že kurikulární reforma českého školství nedosáhla očekávaných cílů, o příčině však nepanuje shoda. V našem příspěvku popisujeme mechanismus problematické implementace reformy v jedné základní škole a vliv různých aktérů a úrovní systému na školu. Nejprve je představena metoda analýzy kongruence jako nástroj pro propojování dat a teoretického rámce v případové studii. Následně jsou načrtnuty dvě různé teorie změny. Empirická část příspěvku popisuje proces změny školy v průběhu více než pěti let. Důraz je kladen na interakci mezi vnitřními vývojovými procesy ve škole a vnějšími vlivy přicházejícími z vyšších úrovní vzdělávacího systému. Metodou kvalitativní případové studie byla longitudinálně sledována základní škola, která se na počátku výzkumu nacházela v kritické situaci. Analyzovanými daty jsou především rozhovory s vedením, učiteli a žáky, školy, pozorování vyučovacích hodin a dokumenty školy. Škola ve sledovaném období projevila značnou vnitřní kapac
Název v anglickém jazyce
A small school revisited: School change in the time of reform
Popis výsledku anglicky
The major reform of Czech schools has not achieved its goals according to several recent studies. This paper describes mechanisms of troubled enactment of the reform in one school. First, the method of congruence analysis is presented as a tool to link the case observations and theoretical models. Then, two rival theories of educational change are sketched. The empirical part of the paper describes the school's improvement over more than five years and the roles of different actors. The interaction between the processes of inner school development and the top-down mandated educational reform is discussed. A longitudinal qualitative case study of one comprehensive primary and lower secondary school is based mainly on interviews with school leadership, teachers and pupils, lesson observations and documentary analysis. The school with a record of successful improvement (turnover) has very skeptical attitude to the reform and implements it only formally. There is a striking difference betw
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F2262" target="_blank" >GAP407/12/2262: Proměny české školy: longitudinální studie změny instituce v podmínkách vzdělávací reformy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
9-31
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—