Porozumění kondenzovanému sdělení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10313263" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10313263 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Porozumění kondenzovanému sdělení
Popis výsledku v původním jazyce
Syntaktická kondenzace sdělení ovlivňuje jeho srozumitelnost. Příspěvek upozorňuje na nutnost zvažovat míru této kondenzace s ohledem na její funkčnost v komunikátu a na schopnost i ochotu příjemce textu takové kondenzaci porozumět. Opakované šetření u žáků 5. ročníků ZŠ i u dospělých ukazuje, že jedinec běžně vnímá maximálně dvě informace z kondenzovaného textu. Zařazení (do učiva) stylizačních cvičení zaměřených na různý způsob vyjádření informace včetně syntaktických kondenzátů může pozitivně ovlivnit míru porozumění čtenému textu. Tak učivo stylistiky přispěje vytváření dovednosti čtení s porozuměním.
Název v anglickém jazyce
Understanding condensed text
Popis výsledku anglicky
Syntactic condensation of the text influences its comprehensibility. The article notes the need to take the level of the condensation into consideration with regard to its functioning in the communication and the ability of a producer and a recipient tounderstand such condensation. Repeated surveys with 5th grade elementary school pupils and adults show that an individual is able to perceive 2 pieces of information from the condensed text at maximum. Including the exercises of stylization into curriculum which focus on possible ways of expressing infomation, including syntactic condensation, can positively influence the level of understending written texts. Thus, stylistics helps to create reading comprehension skills.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F1830" target="_blank" >GAP407/12/1830: Vztah kognitivních struktur žáka a struktur jazykového systému v procesu edukace českého jazyka</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2/2015
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
49-57
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—