Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Porozumění kondenzovanému sdělení

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10313263" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10313263 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Porozumění kondenzovanému sdělení

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Syntaktická kondenzace sdělení ovlivňuje jeho srozumitelnost. Příspěvek upozorňuje na nutnost zvažovat míru této kondenzace s ohledem na její funkčnost v komunikátu a na schopnost i ochotu příjemce textu takové kondenzaci porozumět. Opakované šetření u žáků 5. ročníků ZŠ i u dospělých ukazuje, že jedinec běžně vnímá maximálně dvě informace z kondenzovaného textu. Zařazení (do učiva) stylizačních cvičení zaměřených na různý způsob vyjádření informace včetně syntaktických kondenzátů může pozitivně ovlivnit míru porozumění čtenému textu. Tak učivo stylistiky přispěje vytváření dovednosti čtení s porozuměním.

  • Název v anglickém jazyce

    Understanding condensed text

  • Popis výsledku anglicky

    Syntactic condensation of the text influences its comprehensibility. The article notes the need to take the level of the condensation into consideration with regard to its functioning in the communication and the ability of a producer and a recipient tounderstand such condensation. Repeated surveys with 5th grade elementary school pupils and adults show that an individual is able to perceive 2 pieces of information from the condensed text at maximum. Including the exercises of stylization into curriculum which focus on possible ways of expressing infomation, including syntactic condensation, can positively influence the level of understending written texts. Thus, stylistics helps to create reading comprehension skills.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F1830" target="_blank" >GAP407/12/1830: Vztah kognitivních struktur žáka a struktur jazykového systému v procesu edukace českého jazyka</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2/2015

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    49-57

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus