POROZUMĚNÍ ČTENÉMU U DĚTÍ S ASPERGEROVÝM SYNDROMEM A VYSOCE FUNKČNÍM AUTISMEM - PŘEHLEDOVÁ STUDIE
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10318202" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10318202 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
POROZUMĚNÍ ČTENÉMU U DĚTÍ S ASPERGEROVÝM SYNDROMEM A VYSOCE FUNKČNÍM AUTISMEM - PŘEHLEDOVÁ STUDIE
Popis výsledku v původním jazyce
Poruchy autistického spektra (dále jen PAS) se těší neutuchajícímu zájmu odborníků z oblasti medicínské, speciálněpedagogické i psychologické. Hlavní důraz je kladen na problema- tiku časné a přesné diagnostiky a na speciální vzdělávací přístupy, které mají napomáhat k maxi- málnímu rozvoji jedince s PAS. Vzhledem k rozšiřování inkluzivního modelu vzdělávání přibývají v poslední době zahraniční studie (například Asberg et al., 2010; Nation et al., 2006; Norbury a Nation, 2011), které cílí na schopnostia dovednosti nezbytné při vzdělávání daných jedinců na běžných školách, jako je čtení a psaní. Zatímco samotná dovednost čtení bývá u jedinců s PAS na dobré úrovni, setkáváme se u nich často s hyperlexií, porozumění čtenému textu je problematic- ké a výrazně ovlivňuje školní výkony žáků. Jelikož jde o téma, které není v českém kontextu téměř řešené, rádi bychom v naší studii podali přehled relevantních zahraničních výzkumů a na základě jejich analýzy diskutovali možné souvislosti porozum
Název v anglickém jazyce
Reading Comprehension in Children with Asperger syndrome and High Functioning Autism - Review
Popis výsledku anglicky
Autism spectrum disorders (ASD) are still the centre of interest of experts in medicine, psychology and special education. The main emphasis is given to issues of early and accurate diagnosis and special educational approaches to maximise the developmentof individuals with ASD. Due to an emphasis on inclusive education model, there are many international studies (for example Asberg et al., 2010; Nation et al., 2006; Norbury Nation, 2011) focusing on skills and abilities necessary for educating individuals in mainstream schools, such as reading and writing. While reading is a skill itself in individuals with ASD at a good level, we are dealing often with hyperlexia, reading comprehension is problematic and significantly affects the academic performanceof students. Since this is a topic that is not solved in the Czech context, we would like to summarize the relevant international research in our study and discuss possible links comprehension in individuals with ASD, which will be evalu
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
351-362
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—