Analýza úrovně čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem v ZŠ pro sluchově postižené
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10318725" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10318725 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analýza úrovně čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem v ZŠ pro sluchově postižené
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá problematikou čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem v České republice. Ke zjištění stavu čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem v průměrném věku 12,5 let při přechodu z prvního na druhý stupeň v základních školách pro sluchově postižené byl použit neverbální Kaufmanův subtest 16 Čtení s porozuměním z Kaufmanovy hodnotící baterie pro děti K-ABC. Výsledky měření tohoto subtestu byly analyzovány a srovnány s výsledky předešlých výzkumů autorek i výzkumů zahraničních. Z analýzy vyplynulo, že dvě třetiny žáků s kochleárním implantátem vykazují deficit ve čtení s porozuměním oproti jejich slyšícím vrstevníkům a opoždění mezi kalendářním věkem a vývojovým věkem pro čtení o - 2,4 roku, což jsou zjištění ekvivalentnís předešlými výzkumy, které poukazují mimo jiné na nutnost hledání nových postupů při rozvoji jazykových kompetencí u této skupiny žáků.
Název v anglickém jazyce
Analysis of Reading Comprehension in Students with Cochlear Implant in Elementary Schools for Students with Hearing Impairments
Popis výsledku anglicky
This contribution focuses on reading comprehension of students with cochlear implant in the Czech Republic. In order to survey reading comprehension of students with cochlear implant when transitioning from primary to secondary schools for students withhearing impairment we used the non-verbal Kaufmann Test 16 Reading Comprehension from the Assessment Battery K-ABC. Average age of analysed students was 12,5 years. Testing results of this subtest were analysed and compared with the results of previous researches of the authors as well as with foreign researches. The analysis suggested that two thirds of students with cochlear implant show a deficit in comparison with their hearing peers. Besides, they showed a delay between their chronological age anddevelopmental age in the area of reading of - 2,4 years. These findings are equivalent to previous researches which point out the necessity of seeking new procedures for developing language competences in this group of students.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Multidimenzionalita - východisko rozvoja súčasnej špeciálnej pedagogiky
ISBN
978-80-89726-38-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
244-255
Název nakladatele
IRIS
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
25. 11. 2015
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—