Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Slovní úlohy jako kritické místo matematiky 1. stupně základní školy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10319812" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10319812 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Slovní úlohy jako kritické místo matematiky 1. stupně základní školy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola předkládá výsledky výzkumu zaměřeného na obtíže žáků prvního stupně při řešení slovních úloh. Na základě klinických rozhovorů se žáky nad řešením několika desítek tradičních i netradičních úloh různé náročnosti byla identifikována následující kritická místa: (1) porozumění textu a uchopení slovní úlohy (jazykové překážky, porozumění matematické struktuře úlohy, matematizace - převod textu do jazyka matematiky), (2) řešení úloh s antisignálem (tzn. úloh, které signálním slovem navádějí k použitíopačné početní operace) a operátorových úloh (úloh na porovnání), dále (3) řetězení výpočetních kroků (problémy s řešením dvou a vícekrokových úloh) a (4) řemeslná stránka řešení slovních úloh (numerické chyby a chyby v algoritmech). Výzkum dále odhalilvýrazné problémy žáků s modelováním a vytvářením funkčních zápisů a grafických reprezentací úloh (náčrtků, obrázků, tabulek). Jednotlivá kritická místa jsou analyzována a komentována z hlediska možných příčin i způsobů nápravy a dávána d

  • Název v anglickém jazyce

    Word problems as a critical area of 1th degree of primary school

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter presents the results of research aimed at primary school pupils and their problems in solving word problems. Based on clinical interviews with pupils over solutions of different traditional and non-traditional word problems tasks of differentdifficulty we found following problems: (1) text comprehension and grasping of word problems (language barriers, comprehension of the mathematical structure of the task mathematization - convert text into the language of mathematics), (2) solving of inconsistent word problems (language is inconsistent with arithmetic operations) and compared word problems, (3) multi-step tasks and (4) technical part of solving word problems (numerical errors and errors in algorithms). The research also revealed significant problems with pupils modeling and creating functional notations and graphical representations of tasks (sketches, images, tables). Individual critical points are analyzed and commented in terms of possible causes and ways of correcti

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F1740" target="_blank" >GAP407/11/1740: Kritická místa matematiky na základní škole - analýza didaktických praktik učitelů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků

  • ISBN

    978-80-246-3234-6

  • Počet stran výsledku

    106

  • Strana od-do

    27-132

  • Počet stran knihy

    464

  • Název nakladatele

    Karolinum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly