Slovní úlohy jako kritické místo matematiky 1. stupně základní školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10319812" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10319812 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Slovní úlohy jako kritické místo matematiky 1. stupně základní školy
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola předkládá výsledky výzkumu zaměřeného na obtíže žáků prvního stupně při řešení slovních úloh. Na základě klinických rozhovorů se žáky nad řešením několika desítek tradičních i netradičních úloh různé náročnosti byla identifikována následující kritická místa: (1) porozumění textu a uchopení slovní úlohy (jazykové překážky, porozumění matematické struktuře úlohy, matematizace - převod textu do jazyka matematiky), (2) řešení úloh s antisignálem (tzn. úloh, které signálním slovem navádějí k použitíopačné početní operace) a operátorových úloh (úloh na porovnání), dále (3) řetězení výpočetních kroků (problémy s řešením dvou a vícekrokových úloh) a (4) řemeslná stránka řešení slovních úloh (numerické chyby a chyby v algoritmech). Výzkum dále odhalilvýrazné problémy žáků s modelováním a vytvářením funkčních zápisů a grafických reprezentací úloh (náčrtků, obrázků, tabulek). Jednotlivá kritická místa jsou analyzována a komentována z hlediska možných příčin i způsobů nápravy a dávána d
Název v anglickém jazyce
Word problems as a critical area of 1th degree of primary school
Popis výsledku anglicky
The chapter presents the results of research aimed at primary school pupils and their problems in solving word problems. Based on clinical interviews with pupils over solutions of different traditional and non-traditional word problems tasks of differentdifficulty we found following problems: (1) text comprehension and grasping of word problems (language barriers, comprehension of the mathematical structure of the task mathematization - convert text into the language of mathematics), (2) solving of inconsistent word problems (language is inconsistent with arithmetic operations) and compared word problems, (3) multi-step tasks and (4) technical part of solving word problems (numerical errors and errors in algorithms). The research also revealed significant problems with pupils modeling and creating functional notations and graphical representations of tasks (sketches, images, tables). Individual critical points are analyzed and commented in terms of possible causes and ways of correcti
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F1740" target="_blank" >GAP407/11/1740: Kritická místa matematiky na základní škole - analýza didaktických praktik učitelů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků
ISBN
978-80-246-3234-6
Počet stran výsledku
106
Strana od-do
27-132
Počet stran knihy
464
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—