Od porozumění textu k vyřešení matematické slovní úlohy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10413678" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10413678 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=mYEROZjFh5" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=mYEROZjFh5</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Od porozumění textu k vyřešení matematické slovní úlohy
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem tohoto článku je pomocí originálních českých dat získaných v rámci řešení projektu Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům prozkoumat u vybrané skupiny žáků vazby mezi dílčími jazykovými a čtenářskými znalostmi a dovednostmi na jedné straně a dílčími matematickými znalostmi a dovednostmi na druhé straně. Autoři článku zkoumali a porovnávali vztahy mezi čtyřmi oblastmi: slovní matematické úlohy, neslovní matematické úlohy, čtení s porozuměním a jazykové znalosti. Výsledky ukázaly, že nejsilnější korelace existuje mezi schopností řešit slovní úlohy a schopností číst text s porozuměním. Také souvislost řešení slovních úloh s ovládnutím jazykových jevů je signifikantně vysoká. Čtení s porozuměním a ovládání jazykových jevů obecně spolu souvisejí ve srovnatelné míře, ne-li méně než dovednosti jmenované výše. Z toho plyne didaktické doporučení, že vyučující matematiky a českého jazyka by měli blíže spolupracovat a matematické slovní úlohy by se měly stát materiálem k jazykovým a čtenářským rozborům. Tím by byly prohlubovány žákovské dovednosti práce s textem směřující k správnému porozumění zadání slovní úlohy.
Název v anglickém jazyce
From understanding the text to the solution of a mathematical word problem
Popis výsledku anglicky
The aim of this article is to use the original Czech data obtained in the solution of the Word Problems project as a key to the application and understanding of mathematical concepts to explore the selected group of students the links between partial language and reading knowledge and skills on the one hand and partial mathematical knowledge and skills on the other side. The authors of the article researched and compared the relationships between four areas: verbal mathematical problems, non-verbal mathematical problems, reading comprehension and language skills. The results showed that the strongest correlation exists between the ability to solve word problems and the ability to read the text with comprehension. The connection between solving word problems and mastering language phenomena is also significantly high. Reading comprehension and control of linguistic phenomena are generally related to a comparable extent, if not less than the skills mentioned above. This leads to a didactic recommendation that teachers of mathematics and the Czech language should cooperate more closely and mathematical word problems should become material for linguistic and reader analysis. This would deepen the student's skills of working with text aimed at the correct understanding of the word task.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-06134S" target="_blank" >GA16-06134S: Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
83-100
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—