Zadání slovních úloh jako podklad pro rozvoj čtení s porozuměním a dovednosti slovní úlohy řešit
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10442511" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10442511 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bNFPYmYfXV" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bNFPYmYfXV</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.1945" target="_blank" >10.14712/23362189.2021.1945</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zadání slovních úloh jako podklad pro rozvoj čtení s porozuměním a dovednosti slovní úlohy řešit
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie je podat přehled o výzkumech zkoumajících účinnost intervencí, v nichž je prostřednictvím zlepšování čtení s porozuměním (a to na podkladu zadání slovních úloh) usilováno o zlepšení dovednosti řešit slovní úlohy. Studie je založena na předpokladu, že u slovních úloh, které jsou příkladem vysoce komplexního učiva, může úroveň čtení s porozuměním limitovat přístup k využití matematických dovedností. Současně se ukazuje, že je nutné rozvíjet porozumění nejen textu jako takovému, ale také specifickým jazykovým prostředkům využívaným ve slovních úlohách. Prostřednictvím databází ERIC, Scopus a WOS bylo identifikováno sedm studií požadovaného typu, které byly doplněny o jednu další relevantní studii. Tyto studie využily slovní úlohy jako specifický typ komunikátu pro rozvoj čtení s porozuměním, a to pomocí přenesení (komplexních) strategií čtení do výuky matematiky vesměs u žáků 1. stupně. Jejich dalším společným jmenovatelem je důraz na rozvoj metakognice prostřednictvím různých forem lešení (pojmových map, diagramů, role cards). Sedm studií prokázalo pozitivní důsledky využívání textů slovních úloh jako podkladu pro rozvoj čtení na schopnost žáků řešit slovní úlohy. Výzkumná evidence však není dostatečná, proto studie poukazuje na možné směry výzkumu v této oblasti. Studie ukazuje, že slovní úlohy se mohou stát prostředky specifického i nespecifického posilování mezi předměty matematika a mateřský jazyk.
Název v anglickém jazyce
Word Problem Texts as a Basis for the Development of Reading with Understanding and the Skill to Solve Word Problems: A Survey
Popis výsledku anglicky
Th e aim of the review study is to provide an overview of research examining the effectiveness of interventions in which, through improving reading comprehension (on the basis of word assignment), efforts are made to improve the ability to solve word problems. Th e study is based on the assumption that for word problems, which are an example of a highly complex curriculum, the level of reading comprehension may limit access to the use of mathematical skills. At the same time, it turns out that it is necessary to develop not only an understanding of the text as such, but also specific language tools used in word problems. Seven studies of the required type were identified through the ERIC, Scopus, and WOS databases, which were supplemented by one other relevant study. These studies used word problems as a specific type of communication for the development of reading comprehension, by translating (complex) reading strategies into the teaching of mathematics, mostly in primary school pupils. Their other common denominator is an emphasis on the development of metacognition through various forms of scaffolding (concept maps, diagrams, role cards). Seven of the studies showed positive effects of using word problem texts as a basis for reading development on students' ability to solve word problems. However, the research records are not sufficient, so the study points to possible directions of research in this area. Th e study shows that word problems can become a means of specific and non-specific reinforcement between the subjects of mathematics and mother tongue.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL03000469" target="_blank" >TL03000469: Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
72
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
3-24
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—