Metodické materiály typu Variované slovní úlohy jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10467016" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10467016 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EiZa.Wyyo2" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EiZa.Wyyo2</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodické materiály typu Variované slovní úlohy jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje jeden typ metodického materiálu, jehož cílem je rozvoj schopnosti řešeni slovní úlohy pomocí rozvoje čtenářských dovedností. Klíčovou charakteristikou materiálů typu variované úlohy je skutečnost, že tento rozvoj činí prostřednictvím žákova hlubšího porozumění vnitřní struktuře slovních úloh. Tyto metodické materiály jsou určené především pro 2. stupeň ZŠ, eventuálně žákům SŠ a nabízí vždy jednu základní úlohu a k ní její dvě až tři velmi podobné variace zasazené do stejného kontextu. Odlišnost úloh tkví v matematické struktuře, která mnohdy vede k různým strategiím řešení. Žáci jsou vedeni nejprve ke společné práci s textem základní úlohy a následně k jejímu individuálnímu a skupinovému řešení. Po společné diskusi a představení různých způsobů řešení žáci volí jednu z dalších variovaných úloh a to buď úlohu k procvičení, nebo výzvu. Následuje opět individuální a skupinová práce v závěru doplněná o reflexi zaměřenou na zkoumání rozdílností a specifik jednotlivých úloh.
Název v anglickém jazyce
Methodical materials of the type Varied word problems as a tool for developing the ability to solve word problems
Popis výsledku anglicky
The paper presents one type of methodological material, the goal of which is the development of the ability to solve word problems using the development of reading skills. A key characteristic of the materials of the varied word problems is the fact that this development takes place through the student's deeper understanding of the internal structure of word problems. These methodical materials are primarily intended for the 2nd grade of elementary school, possibly for elementary school students, and always offer one basic task and teach two or three very similar variations of it set in the same context. The difference between the variations lies in the mathematical structure, which often leads to different solution strategies. Pupils are guided first to work together with the text of the basic task and then to its individual and group solution. After a joint discussion and presentation of various solutions, the students choose one of the other varied word problem, either a practice task or a challenge. This is followed again by individual and group work at the end, supplemented by reflection focused on examining the differences and specifics of individual tasks.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL03000469" target="_blank" >TL03000469: Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Učitel matematiky
ISSN
1210-9037
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
64-74
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—