Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Metodické materiály typu Porovnávání jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10464635" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10464635 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=csayC-f.Fg" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=csayC-f.Fg</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Metodické materiály typu Porovnávání jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek představuje jeden typ metodického materiálu, jehož cílem je rozvoj schopnosti řešeni slovní úlohy pomocí rozvoje čtenářských dovedností. Materiály typu porovnávání jsou založeny na navození porovnání strategií řešení slovní úlohy dvou fiktivních dětí. Žáci jsou nejdříve otázkami vedeni k rozboru textu slovní úlohy a uvědomění si, jací aktéři v ní vystupují a jaké jsou mezi nimi vztahy. Jsou doporučeny i jazykové otázky, pomocí niž učitel matematiky či učitel českého jazyka může využít slovní úlohu jako podklad pro rozvoj jazykových dovedností. Jádro práce spočívá v porovnání dvou řešení fiktivních žáků. Mohou to být řešení správná i nesprávná. Žáci jsou vedeni k tomu, aby pochopili danou strategii a uměli zdůvodnit její jednotlivé kroky a u nesprávných řešení identifikovali podstatu chyby. Tímto způsobem se mohou seznámit s různými strategiemi řešení slovní úlohy a naučit se reflektovat podstatu chyb, jichž se žáci při řešení slovních úloh často dopouští.

  • Název v anglickém jazyce

    Teaching materials of the type Comparison as a tool for developing the ability to solve word problems

  • Popis výsledku anglicky

    This article presents one type of teaching material aimed at developing word problem solving skills through the development of reading skills. Materials of the comparison type are based on inducing a comparison of the word problem solving strategies of two fictional children. The pupils are first guided by questions to analyse the text of the word problem and to become aware of the actors involved and the relationships between them. Linguistic questions are also recommended, which can be used by the mathematics teacher or the Czech language teacher as a basis for developing language skills. The core of the work consists in comparing two solutions of fictitious pupils. They can be correct or incorrect solutions. Pupils are guided to understand the strategy and to be able to justify its different steps and, for incorrect solutions, to identify the nature of the error. In this way, they can become familiar with different strategies for solving word problems and learn to reflect on the nature of the errors that pupils often make when solving word problems.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL03000469" target="_blank" >TL03000469: Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Učitel matematiky

  • ISSN

    1210-9037

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    31

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    18-29

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus