Metodické materiály typu Porovnávání jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10464635" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10464635 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=csayC-f.Fg" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=csayC-f.Fg</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodické materiály typu Porovnávání jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje jeden typ metodického materiálu, jehož cílem je rozvoj schopnosti řešeni slovní úlohy pomocí rozvoje čtenářských dovedností. Materiály typu porovnávání jsou založeny na navození porovnání strategií řešení slovní úlohy dvou fiktivních dětí. Žáci jsou nejdříve otázkami vedeni k rozboru textu slovní úlohy a uvědomění si, jací aktéři v ní vystupují a jaké jsou mezi nimi vztahy. Jsou doporučeny i jazykové otázky, pomocí niž učitel matematiky či učitel českého jazyka může využít slovní úlohu jako podklad pro rozvoj jazykových dovedností. Jádro práce spočívá v porovnání dvou řešení fiktivních žáků. Mohou to být řešení správná i nesprávná. Žáci jsou vedeni k tomu, aby pochopili danou strategii a uměli zdůvodnit její jednotlivé kroky a u nesprávných řešení identifikovali podstatu chyby. Tímto způsobem se mohou seznámit s různými strategiemi řešení slovní úlohy a naučit se reflektovat podstatu chyb, jichž se žáci při řešení slovních úloh často dopouští.
Název v anglickém jazyce
Teaching materials of the type Comparison as a tool for developing the ability to solve word problems
Popis výsledku anglicky
This article presents one type of teaching material aimed at developing word problem solving skills through the development of reading skills. Materials of the comparison type are based on inducing a comparison of the word problem solving strategies of two fictional children. The pupils are first guided by questions to analyse the text of the word problem and to become aware of the actors involved and the relationships between them. Linguistic questions are also recommended, which can be used by the mathematics teacher or the Czech language teacher as a basis for developing language skills. The core of the work consists in comparing two solutions of fictitious pupils. They can be correct or incorrect solutions. Pupils are guided to understand the strategy and to be able to justify its different steps and, for incorrect solutions, to identify the nature of the error. In this way, they can become familiar with different strategies for solving word problems and learn to reflect on the nature of the errors that pupils often make when solving word problems.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL03000469" target="_blank" >TL03000469: Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Učitel matematiky
ISSN
1210-9037
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
18-29
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—