Když se dívky srovnávají s chlapci: Aktivace genderového stereotypu a výkon v matematice v prostředí českých škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10319907" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10319907 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?from=909&to=909" target="_blank" >http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?from=909&to=909</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Když se dívky srovnávají s chlapci: Aktivace genderového stereotypu a výkon v matematice v prostředí českých škol
Popis výsledku v původním jazyce
Cíle. Fenomén ohrožení stereotypem je považován za jednu z příčin genderových rozdílů v matematice. Vyskytuje se ve výkonových situacích, v nichž si dívky uvědomují nižší očekávání, které vůči nim okolí má. Článek prezentuje výsledky experimentální studie ohrožení genderovým stereotypem v matematice. Studie si kladla za cíl ověřit, zda tento fenomén existuje také v případě českých žákyň. Soubor a procedura. Výzkumný soubor tvořili žáci a žákyně 8. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, kteří byli rozděleni do experimentální a kontrolní skupiny. V první fázi byla zjištěna míra identifikace s matematikou a míra genderové stereotypičnosti. O několik týdnů později byl studujícím zadán test z matematiky, jehož úvod obsahoval experimentální manipulaci, která měla za cíl aktivovat u dívek genderový stereotyp. Hypotézy. Autoři očekávali, že aktivace genderového stereotypu povede u dívek k nižšímu výkonu v testu z matematiky. Statistické analýzy. Data byla analyzo
Název v anglickém jazyce
When girls compare themselves to boys: activation of gender stereotype and achievement in mathematics in Czech schools
Popis výsledku anglicky
Goals. Phenomenon of stereotype threat is considered to be one of the causes of gender differences in mathematics. It occurs in achievement situations, in which the girls are aware of lower expectations of surroundings related to them. The paper presentsthe results of an experimental study of gender stereotype threat in mathematics. The goal of the study was to verify if this phenomenon exists also in Czech female pupils. Sample and procedure. The research sample consisted of male and female pupils ofthe eighth grade of basic schools and corresponding grades of multi-year grammar schools who were divided into the experimental and control groups. In the first phase, the measure of identification with mathematics and the measure of gender stereotypicity were assessed. Some weeks later, the mathematical test was assigned to pupils, which introduction included an experimental manipulation aiming to activate the gender stereotype in girls. Hypotheses. The authors expected that the activat
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Svazek periodika
59
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
521-533
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—