Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10329526" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10329526 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikace shrnuje výsledky projektu Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí, který podpořila Grantová agentury UK v Praze (č. 934213). Teoretická část se věnuje múzickým faktorům řeči, neurofyziologii hudebních i řečových projevů a jejich vývoji u dětí v předškolním věku. Další kapitoly přibližují vztahy mezi sluchovou pozorností, poruchami hudebnosti a řeči. Zvláštní kapitola je věnována tematice osvojování češtiny jako cizího nebo druhého jazyka. Autorka připomíná několik starších i novějších metod, které cíleně používají hudební výchovu a muzikoterapii k podpoře řeči dětí a k reedukaci specifických poruch učení. Praktická část publikace popisuje organizaci, průběh a výsledky terénního výzkumu, který probíhal v několika mateřských školách, v základní umělecké škole a v přípravných ročnících základních škol. Čtenáři jsou seznámeni s principy metodiky Hudební činnosti v logopedické prevenci, kterou autorka publikace vytvořila pro experimentální část výzkumu. Podrobně je dále představen diagnostický materiál používaný k hodnocení hudebních a řečových schopností předškolních dětí. V závěrečných kapitolách jsou prezentovány výsledky základního výzkumu i experimentu. Cílem základního výzkumu bylo podchycení společných rysů chování dětí s atypickým vývojem řeči při hudebních činnostech v mateřské škole a hodnocení četnosti paralelního výskytu amúzie a poruch řeči. Experiment, který sledoval vliv zařazení experimentální metodiky Hudební činnosti v logopedické prevenci na rozvoj řečových a hudebních schopností předškolních dětí, prokázal pozitivní vliv ověřované metodiky. Zvláštní pozornost je věnována rozvoji fonematického sluchu prostřednictvím specifických vokálních činností. Ze závěrů teoretického i terénního výzkumu vyvozuje řešitelka projektu konkrétní doporučení do pedagogické praxe.

  • Název v anglickém jazyce

    The interconnection between music and speech manifestations in pre-school children

  • Popis výsledku anglicky

    The publication summarizes the results of the project Music as a Significant Mean for Speech Cultivation in Pre-School Children that was supported by the GAUK No. 934213. The theoretical part of the publication gives an insight into the musical factors of speech, neurophysiology of both musical and speech manifestations. The following chapters describe the relationship between the hearing attention, speech and musical disorders and discuss all the issues related to the adoption of the Czech language as a secondary language. The author discusses several methods that systematically use music education and music therapy to support children&apos;s speech. The research project describes the organization, the course and the main findings of the field study that took place in several nursery schools, in an elementary art school and in Grade 1 of an elementary school. The publication also introduces the key principles of the methodology, created by the author for the purposes of the experimental part of the research. The diagnostic material that was used to assess speech and musical abilities of pre-school children is presented in detail. Research findings were presented in the final part of the publication. The aim of the research was to identify common behavioral characteristics of children with atypical speech and language development during musical activities in a nursery school and to asses the frequency of simultaneous incidence of amusia and speech disorders. The experiment that monitored the effects of the methodology on the development of speech and musical abilities of pre-school children proved that there was a positive impact of the methodology on these variables. The author specifically focused on the development of phonemic hearing with the use of specific vocal activities. Implications of the research project for the educational practices are also discussed.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7290-869-1

  • Počet stran knihy

    75

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy