Zápis dítěte do první třídy - kritéria, spravedlivost a pohled zákonných zástupců
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10330145" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10330145 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11613&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11613&lang=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.308" target="_blank" >10.14712/23362189.2016.308</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zápis dítěte do první třídy - kritéria, spravedlivost a pohled zákonných zástupců
Popis výsledku v původním jazyce
Cíle: Cílem předkládaného příspěvku je zjistit, jakým způsobem probíhají zápisy do spádových základních škol s ohledem na platnou legislativu a požadavek spravedlivého přístupu ke vzdělání. Metody: Pro příspěvek byl zvolen kvalitativní výzkumný design, konkrétně vícečetná případová studie čtyř spádových škol. Základní výzkumnou metodou byly polostrukturované rozhovory, doplněné o studium dokumentů pozorování během zápisů do vybraných škol. Výsledky: Kritéria přijímání dětí byla porovnána s platnými zákonnými normami a dále na ně bylo nahlíženou optikou rodičů předškolních dětí. Výsledky studie přinášejí informace o různých přístupech k zápisu ze strany základních škol a dále také pohled rodičů na jednotlivá kritéria a jejich ochotu tato kritéria naplnit. Závěry: V závěrečné diskuzi příspěvku poukazuji na relativně velkou autonomii, kterou školy během zápisu mají, a na rozdíly, které mezi jednotlivými způsoby zapisování dětí na školách existují. Rovněž prezentuji určité rozpory mezi platnou legislativou a kritérii přijímání dětí u analyzovaných škol a přístup rodičů k tomuto rozporu.
Název v anglickém jazyce
The Registration of the Child in the First Form - Criteria, fairness and the view of legal representatives
Popis výsledku anglicky
This article presents the results of a multiple case study concerned with the course of registration in four elementary district schools. There is no single standardised procedure in the Czech Republic when it comes to assessment of whether children are ready for school. Schools therefore have relatively great freedom in choice of method for testing the children's skills and some of them admit children into the first forms on the basis of these methods. The division of children according to ability falls within the definition of external differentiation that is considered to be a significant source of inequality and so here it seems to be happening right at the start of children's school careers. In the study I analysed the process of registration of children for the first form with an eye to the fairness of the approach to primary education. I gathered the data by interviews with parents of mainly pre-school children, and also the method of observation, and I supplemented the study with legal documents. The criteria for admission of children were compared with the current legal norms and they were also considered through the eyes of the parents of pre-school children. The results of the study offer information on the various approaches to registration on the part of the primary schools, as well as the views of parents on the different criteria and their readiness to fulfil these criteria, and also draw attention to contradictions between the law and the actual criteria for the admission of children at the schools analysed.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GBP402%2F12%2FG130" target="_blank" >GBP402/12/G130: Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
66
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
592-607
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—