Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Chinese parents' school-readiness beliefs and parenting styles: patterns and associated factors

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10475314" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10475314 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=26CrblIgpx" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=26CrblIgpx</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1279175" target="_blank" >10.3389/fpsyg.2023.1279175</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Chinese parents' school-readiness beliefs and parenting styles: patterns and associated factors

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Introduction: A smooth transition to primary school is positively related to children&apos;s later school experience. Certain parental school-readiness beliefs and parenting styles, among other factors, contribute to the smoothness of this transition.Methods: Therefore, this study adopted a latent profile analysis to examine the patterns of Chinese parents&apos; school-readiness beliefs and their parenting styles and investigated socioeconomic status (SES) differentials in both. Twostage probability sampling method is adopted in this study and a total of 1,204 Chinese parents of 5- to 6 years-old children were investigated with schoolreadiness beliefs scale, Parenting Styles and Dimensions Questionnaire, as well as scale of attitudes regarding roles in school readiness All data analyses were processed in Mplus 8.6.Results and discussion: Three profiles were identified: (1) supportive parenting with a very strong emphasis on school readiness; (2) partially supportive parenting with a reflection of school readiness; (3) weakly supportive parenting with no emphasis on school readiness. Higher SES was found to be more likely to be associated with membership in Profile 1 rather than Profile 2. The present study shows quantitative support for Anette Lareau&apos;s work and has implications for the development of more targeted parental intervention programs.

  • Název v anglickém jazyce

    Chinese parents' school-readiness beliefs and parenting styles: patterns and associated factors

  • Popis výsledku anglicky

    Introduction: A smooth transition to primary school is positively related to children&apos;s later school experience. Certain parental school-readiness beliefs and parenting styles, among other factors, contribute to the smoothness of this transition.Methods: Therefore, this study adopted a latent profile analysis to examine the patterns of Chinese parents&apos; school-readiness beliefs and their parenting styles and investigated socioeconomic status (SES) differentials in both. Twostage probability sampling method is adopted in this study and a total of 1,204 Chinese parents of 5- to 6 years-old children were investigated with schoolreadiness beliefs scale, Parenting Styles and Dimensions Questionnaire, as well as scale of attitudes regarding roles in school readiness All data analyses were processed in Mplus 8.6.Results and discussion: Three profiles were identified: (1) supportive parenting with a very strong emphasis on school readiness; (2) partially supportive parenting with a reflection of school readiness; (3) weakly supportive parenting with no emphasis on school readiness. Higher SES was found to be more likely to be associated with membership in Profile 1 rather than Profile 2. The present study shows quantitative support for Anette Lareau&apos;s work and has implications for the development of more targeted parental intervention programs.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LX22NPO5101" target="_blank" >LX22NPO5101: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Frontiers in Psychology

  • ISSN

    1664-1078

  • e-ISSN

    1664-1078

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    neuvedeno

  • Stát vydavatele periodika

    CH - Švýcarská konfederace

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    1-15

  • Kód UT WoS článku

    001152605700001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85182820305