Vzdělávání dětí s diabetem mellitu 1. typu v mateřských a základních školách v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F23%3AA2402KK7" target="_blank" >RIV/61988987:17450/23:A2402KK7 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://spp.slu.cz/pdfs/spp/2023/01/01.pdf" target="_blank" >https://spp.slu.cz/pdfs/spp/2023/01/01.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.25142/spp.2023.005" target="_blank" >10.25142/spp.2023.005</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vzdělávání dětí s diabetem mellitu 1. typu v mateřských a základních školách v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku a realizovaného šetření bylo popsat aktuální možnosti vzdělávání, edukační realitu dětí a žáků základních škol s diabetem mellitu 1. typu z pohledu zákonných zástupců a identifikovat případné problematické otázky, které se vyskytují v rámci edukačního procesu dětí a žáků s DM 1. v mateřských a základních školách v České republice. Vzdělávání dětí s tímto závažným chronickým onemocněním přináší četná omezení a požadavky, zejména pak na změnu organizace výuky; a jako stěžejní se ukazují otázka odpovědnosti za monitorování hladiny cukru v krvi a aplikaci inzulinu, přístup školských zařízení k příjímání dětí s diabetem mellitu 1. typu, vnímání spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, a celkové vnímání podmínek vzdělávání dětí s diabetem mellitu 1. typu. Kvantitativně orientované studie přináší data získaná prostřednictvím elektronického online dotazníku distribuovaného zákonným zástupcům dětí z cílové skupiny zprostředkováním přímého odkazu, o kterém rodiče informovaly zapsané spolky sdružující rodiče dětí s diabetem mellitu 1. typu. Na základě výsledků lze konstatovat, že podmínky pro vzdělávání a přijímání dětí s diabetem mellitu 1. typu v České republice vykazují řadu variabilních zkušeností rodičů, a to v několika oblastech – ať už se jedná o přístup při přijímání dětí do školských zařízení, využívání podpůrných opatření v podobě poradenských služeb nebo personální podpory, přičemž variabilita zkušeností zákonných zástupců je značně polaritní. Mohou z nich vyplývat rovněž určitá rizika jak pro pedagogy, tak pro vzdělávané děti. Pochopení těchto specifik a zvýšení informovanosti může napomoci sjednotit systém a přístup ve vzdělávání a eliminovat tak případná diskriminační rizika.
Název v anglickém jazyce
EDUCATION OF CHILDREN WITH DIABETES MELLITUS 1. TYPE IN KINDERGARTEN AND PRIMARY SCHOOLS IN THE CZECH REPUBLIC
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper and the investigation was to describe the current educational opportunities, educational reality of children and primary school pupils with type 1 diabetes mellitus from the perspective of legal representatives and to identify possible problematic issues that occur in the educational process of children and pupils with type 1 DM in kindergartens and primary schools in the Czech Republic. The education of children with this serious chronic disease brings numerous constraints and demands, especially for changes in the organisation of teaching; and the issues of responsibility for blood sugar monitoring and insulin administration, the attitude of school facilities to the admission of children with type 1 diabetes mellitus, the perception of cooperation with school counselling facilities, and the overall perception of the conditions of education of children with type 1 diabetes mellitus appear to be crucial. This quantitative study presents data obtained through an electronic online questionnaire distributed to the legal representatives of the children in the target group through a direct link, which was communicated to parents by registered associations of parents of children with type 1 diabetes mellitus. Based on the results, it can be concluded that the conditions for education and enrolment of children with type 1 diabetes mellitus in the Czech Republic show a number of variability in the experiences of parents several areas - whether it is access to school admissions, use of support measures in the form of counselling services or personal support, while the variability in the experiences of legal representatives is highly polar. They may also entail certain risks for both educators and the children they educate. Understanding these specificities and raising awareness can help to unify the system and approach in education and thus eliminate possible discriminatory risks.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Social pathology and Prevention
ISSN
2464-5877
e-ISSN
2464-5885
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
65-88
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—