Tvůrčí psaní jako metoda rozvoje řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím - druhém jazyku: Akční výzkum
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10330831" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10330831 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tvůrčí psaní jako metoda rozvoje řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím - druhém jazyku: Akční výzkum
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace je výstupem projektu Tvůrčí psaní jako metoda rozvoje řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím / druhém jazyku podpořeného Grantovou agenturou Univerzity Karlovy v Praze (projekt č. 310015) a řešeného v letech 2015 až 2016. Zabývá se rozvíjením řečové dovednosti psaní u mírně a středně pokročilých studentů češtiny jako cizího / druhého jazyka. Inspirací pro zmíněný výzkum byla skutečnost, že toto téma dosud bývá v odborné lingvodidaktické literatuře o českém jazyku jako cizím / druhém opomíjeno, ačkoliv v současnosti nejpreferovanější metoda výuky cizích jazyků v EU, metoda komunikační, přikládá psaní stejnou důležitost jako ostatním řečovým dovednostem. Dalším podnětem pro náš výzkum byla zejména německá didaktika tvůrčího psaní, která se v cizojazyčné didaktice němčiny prosazuje od 70. let 20. století a psaní koncipuje jako proces. Projekt se věnuje otázce, zda tvůrčí psaní může pozitivně působit na lingvistickou a diskursivní kompetenci při nabývání češtiny jako cizího / druhého jazyka ve srovnání s tzv. klasickými postupy. Zaměření na tyto kompetence je dáno skutečností, že čeština je nejflexivnější slovanský jazyk. Pro účely projektu byla provedena sonda - jednosemestrální akční výzkum kvalitativního charakteru. Výzkumný vzorek sestával z nerodilých mluvčích, 30 studentů Ústavu bohemistických studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy jazykové úrovně A2 až B2. Respondenti byli rozděleni do dvou experimentálních a dvou kontrolních skupin s ohledem na maximální možnou srovnatelnost v jazykové úrovni, v sociolingvistických parametrech, v zadaných žánrech a tématech i v počtu výukových hodin. U experimentálních skupin byla rozvíjena dovednost psaní metodou psaní tvůrčího, u kontrolních skupin klasickými postupy.
Název v anglickém jazyce
Creative Writing as a Method of Developing Writing Skills in Czech as a Foreign/Second Language: Action Research
Popis výsledku anglicky
This publication is the output of the Creative Writing as a Method of Developing Writing Skills in Czech as a Foreign/Second Language project which was support-ed by the Charles University Science Foundation, Prague (project no. 310015) and carried out between the years 2015-2016. It concentrates on the development of writing skills in learners of Czech as a foreign/second language at A2-B2 levels. The research was inspired by the fact that this topic had been rather neglected in specialised linguodidactic resources on Czech as a foreign/second language, even though writing is considered as important as all the other language skills in communicative approach to language learning, which is currently the preferred method of teaching and learning foreign languages in the EU. Another impetus to our research was German creative writing instruction in particular which has been promoted in the instruction of German as a foreign language since the 1970s and where writing is perceived and composed as a process. The project aims to deter-mine whether creative writing has positive influence on linguistic and discursive competence in acquiring Czech as a foreign/second language, as opposed to the so-called classic approaches. Our focus on these competences stems from the fact that Czech is the most inflexional of all Slavonic languages. For the research purposes, a probe was conducted in form of a one-semester qualitative action re-search. The sample consisted of 30 non-native speakers-students of the Charles University Institute of Czech Studies at A2-B2 levels. The respondents were di-vided into four groups-two experimental and two control ones-with upmost regard to their comparability in terms of language levels, sociolinguistic parameters, the genres and topics assigned, as well as the number of lessons taught. In experimental groups, the writing skill was developed by the method of creative writing while the control groups were taught by means of traditional approach.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7290-891-2
Počet stran knihy
134
Název nakladatele
Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—