Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tvůrčí psaní jako metoda rozvoje řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím - druhém jazyku: Akční výzkum

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10330831" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10330831 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Tvůrčí psaní jako metoda rozvoje řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím - druhém jazyku: Akční výzkum

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikace je výstupem projektu Tvůrčí psaní jako metoda rozvoje řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím / druhém jazyku podpořeného Grantovou agenturou Univerzity Karlovy v Praze (projekt č. 310015) a řešeného v letech 2015 až 2016. Zabývá se rozvíjením řečové dovednosti psaní u mírně a středně pokročilých studentů češtiny jako cizího / druhého jazyka. Inspirací pro zmíněný výzkum byla skutečnost, že toto téma dosud bývá v odborné lingvodidaktické literatuře o českém jazyku jako cizím / druhém opomíjeno, ačkoliv v současnosti nejpreferovanější metoda výuky cizích jazyků v EU, metoda komunikační, přikládá psaní stejnou důležitost jako ostatním řečovým dovednostem. Dalším podnětem pro náš výzkum byla zejména německá didaktika tvůrčího psaní, která se v cizojazyčné didaktice němčiny prosazuje od 70. let 20. století a psaní koncipuje jako proces. Projekt se věnuje otázce, zda tvůrčí psaní může pozitivně působit na lingvistickou a diskursivní kompetenci při nabývání češtiny jako cizího / druhého jazyka ve srovnání s tzv. klasickými postupy. Zaměření na tyto kompetence je dáno skutečností, že čeština je nejflexivnější slovanský jazyk. Pro účely projektu byla provedena sonda - jednosemestrální akční výzkum kvalitativního charakteru. Výzkumný vzorek sestával z nerodilých mluvčích, 30 studentů Ústavu bohemistických studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy jazykové úrovně A2 až B2. Respondenti byli rozděleni do dvou experimentálních a dvou kontrolních skupin s ohledem na maximální možnou srovnatelnost v jazykové úrovni, v sociolingvistických parametrech, v zadaných žánrech a tématech i v počtu výukových hodin. U experimentálních skupin byla rozvíjena dovednost psaní metodou psaní tvůrčího, u kontrolních skupin klasickými postupy.

  • Název v anglickém jazyce

    Creative Writing as a Method of Developing Writing Skills in Czech as a Foreign/Second Language: Action Research

  • Popis výsledku anglicky

    This publication is the output of the Creative Writing as a Method of Developing Writing Skills in Czech as a Foreign/Second Language project which was support-ed by the Charles University Science Foundation, Prague (project no. 310015) and carried out between the years 2015-2016. It concentrates on the development of writing skills in learners of Czech as a foreign/second language at A2-B2 levels. The research was inspired by the fact that this topic had been rather neglected in specialised linguodidactic resources on Czech as a foreign/second language, even though writing is considered as important as all the other language skills in communicative approach to language learning, which is currently the preferred method of teaching and learning foreign languages in the EU. Another impetus to our research was German creative writing instruction in particular which has been promoted in the instruction of German as a foreign language since the 1970s and where writing is perceived and composed as a process. The project aims to deter-mine whether creative writing has positive influence on linguistic and discursive competence in acquiring Czech as a foreign/second language, as opposed to the so-called classic approaches. Our focus on these competences stems from the fact that Czech is the most inflexional of all Slavonic languages. For the research purposes, a probe was conducted in form of a one-semester qualitative action re-search. The sample consisted of 30 non-native speakers-students of the Charles University Institute of Czech Studies at A2-B2 levels. The respondents were di-vided into four groups-two experimental and two control ones-with upmost regard to their comparability in terms of language levels, sociolinguistic parameters, the genres and topics assigned, as well as the number of lessons taught. In experimental groups, the writing skill was developed by the method of creative writing while the control groups were taught by means of traditional approach.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7290-891-2

  • Počet stran knihy

    134

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy