Rizikoví čtenáři v kontextu jednoduchého modelu čtení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10334768" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10334768 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rizikoví čtenáři v kontextu jednoduchého modelu čtení
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola se soustřeďuje na využití jednoduchého modelu čtení (Gough & Tunmer, 1986) při zkoumání předpokladů porozumění čtenému ve skupinách respondentů, které byly v centru pozornosti ve druhé etapě projektu GAČR Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika. Zabývá se pozicí jednotlivých skupin (žáci typického vývoje, žáci s dyslexií, žáci s vývojovou dysfázií, žáci s poruchami autistického spektra) v jednoduchém modelu čtení i sledováním dvou aspektů tohoto pojetí čtení - dekódování a jazykového porozumění - v těchto skupinách. Vše je dále dáváno do kontextu diagnostiky porozumění čtenému, jak bylo v daném projektu realizováno (porozumění čtenému na úrovni vět, porozumění kontextuálnímu textu). Percentuální počty v dimenziálním pojetí čtenářů dle jednoduchého modelu čtení přinesly poznání, že rizikové skupiny netvoří homogenní skupiny slabých čtenářů, objevily se kombinace různých deficitů (z hlediska dekódování a jazykového porozumění). Dělení slabých čtenářů podle jednoduchého modelu čtení může pomoci odhalit zatím neidentifikovaných gramotnostních obtíží a dát tak podnět pro vhodné intervence. Svou úlohu však sehrává i způsob hodnocení porozumění čteného. Potvrzena byla dále velká variabilita možných obtíží v porozumění čtenému a jeho předpokladech i nutnost existence různých diagnostických přístupů k hodnocení čtení s porozuměním.
Název v anglickém jazyce
At risk readers in the context of the Simple view of reading
Popis výsledku anglicky
This chapter investigates the possibility of the application of the Simple view of reading (Gough & Tunmer, 1986) by examining the component skills of reading comprehension in groups of respondents that were at the centre of attention in the second phase of the project GACR Reading comprehension - a typical development and its risks. It explores the position of an each research group (children with typical development, children with dyslexia, students with developmental dysphasia, students with autism spectrum disorders) in the Simple view of reading and the level of their two component skills (decoding and linguistic comprehension) in these groups. The analysis of reading comprehension is processed at the sentence level as well as for longer passage text. Percentage numbers in dimensional identification of readers by the Simple view of reading revealed that risk groups do not form a homogenous group of poor readers, indeed various combinations of deficits appeared (in terms of decoding and linguistic comprehension) within each group. Subgrouping poor readers using Simple view of reading may help to detect unnoticed literacy difficulties and to set up appropriate intervention. However, an important role also plays an assessment tool of reading comprehension. Findings confirmed the large variability in the pattern of reading comprehension difficulties and its component skills as well as the need of various diagnostic approaches in evaluation process of reading comprehension.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Porozumění čtenému IV. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu
ISBN
978-80-7290-863-9
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
105-125
Počet stran knihy
144
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—