Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rizikoví čtenáři v kontextu jednoduchého modelu čtení

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10334768" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10334768 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rizikoví čtenáři v kontextu jednoduchého modelu čtení

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola se soustřeďuje na využití jednoduchého modelu čtení (Gough & Tunmer, 1986) při zkoumání předpokladů porozumění čtenému ve skupinách respondentů, které byly v centru pozornosti ve druhé etapě projektu GAČR Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika. Zabývá se pozicí jednotlivých skupin (žáci typického vývoje, žáci s dyslexií, žáci s vývojovou dysfázií, žáci s poruchami autistického spektra) v jednoduchém modelu čtení i sledováním dvou aspektů tohoto pojetí čtení - dekódování a jazykového porozumění - v těchto skupinách. Vše je dále dáváno do kontextu diagnostiky porozumění čtenému, jak bylo v daném projektu realizováno (porozumění čtenému na úrovni vět, porozumění kontextuálnímu textu). Percentuální počty v dimenziálním pojetí čtenářů dle jednoduchého modelu čtení přinesly poznání, že rizikové skupiny netvoří homogenní skupiny slabých čtenářů, objevily se kombinace různých deficitů (z hlediska dekódování a jazykového porozumění). Dělení slabých čtenářů podle jednoduchého modelu čtení může pomoci odhalit zatím neidentifikovaných gramotnostních obtíží a dát tak podnět pro vhodné intervence. Svou úlohu však sehrává i způsob hodnocení porozumění čteného. Potvrzena byla dále velká variabilita možných obtíží v porozumění čtenému a jeho předpokladech i nutnost existence různých diagnostických přístupů k hodnocení čtení s porozuměním.

  • Název v anglickém jazyce

    At risk readers in the context of the Simple view of reading

  • Popis výsledku anglicky

    This chapter investigates the possibility of the application of the Simple view of reading (Gough & Tunmer, 1986) by examining the component skills of reading comprehension in groups of respondents that were at the centre of attention in the second phase of the project GACR Reading comprehension - a typical development and its risks. It explores the position of an each research group (children with typical development, children with dyslexia, students with developmental dysphasia, students with autism spectrum disorders) in the Simple view of reading and the level of their two component skills (decoding and linguistic comprehension) in these groups. The analysis of reading comprehension is processed at the sentence level as well as for longer passage text. Percentage numbers in dimensional identification of readers by the Simple view of reading revealed that risk groups do not form a homogenous group of poor readers, indeed various combinations of deficits appeared (in terms of decoding and linguistic comprehension) within each group. Subgrouping poor readers using Simple view of reading may help to detect unnoticed literacy difficulties and to set up appropriate intervention. However, an important role also plays an assessment tool of reading comprehension. Findings confirmed the large variability in the pattern of reading comprehension difficulties and its component skills as well as the need of various diagnostic approaches in evaluation process of reading comprehension.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Porozumění čtenému IV. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu

  • ISBN

    978-80-7290-863-9

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    105-125

  • Počet stran knihy

    144

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly