To see or not to see: Profesní vidění budoucích učitelů anglického jazyka a buducích učitelů pro 1. stupeň se specializací na anglický jazyk
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10369811" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10369811 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6741/pdf" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6741/pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
To see or not to see: Profesní vidění budoucích učitelů anglického jazyka a buducích učitelů pro 1. stupeň se specializací na anglický jazyk
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem empirické studie je prozkoumat profesního vidění budoucích učitelů anglického jazyka. Pozornost je věnována především tomu, jakých doménově obecných i doménově specifických jevů si studenti učitelství všímají, ovšem sledována je také oblast uvažování založeného na vědění, tedy jak nad identifikovanými jevy přemýšlejí. Zaměřujeme se na rozdíl povahy vybraných aspektů profesního vidění mezi budoucími učiteli anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy a budoucími učiteli 1. stupně se specializací anglický jazyk. V první části textu vymezíme koncept profesního vidění v kontextu přípravného vzdělávání učitelů. Další část je věnována samotnému výzkumnému šetření, a to obsahové analýze nestrukturovaných reflexí studentů pořízených na základě sledování videozáznamu stejné výuky anglického jazyka na základní škole. Výsledky studie naznačují, že mezi studenty učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy (AJ2) a budoucími učiteli 1. stupně se specializací anglický jazyk (AJ1) je statisticky signifikantní rozdíl ve všímání si kategorie žák. Tato kategorie je následně podrobena hlubší analýze s cílem odhalit, v jakých aspektech se obě zkoumané skupiny studentů liší. Ukazuje se, že se tak děje především ve věnování pozornosti oborovým a oborově didaktickým aspektům výuky (AJ2) a klimatu třídy (AJ1) a v uvažování nad viděním prostřednictvím hodnocení (AJ1) a interpretace (AJ2).
Název v anglickém jazyce
To see or not to see: Professional vision of future English language teachers and of future elementary teachers with specialisation in English
Popis výsledku anglicky
The aim of the empirical study is to investigate future English language teachers' professional vision. Attention will be paid mainly to the area of so called ability to notice, i.e. which domain general as well as domain specific phenomena do student teachers notice. Furthermore we try to investigate the area of knowledge based reasoning, i.e. to uncover how they think about the identified phenomena. We shall focus on the differences in the nature of selected aspects of professional vision between future English language teachers of elementary and secondary level. In the first part of the study, the concept of professional vision in the context of pre-service teacher education will be defined. Next part is devoted to the research itself, i.e. content analysis of unstructured reflections of students written after observing a video of English language teaching at a primary school. The findings of the study suggest that the statistically significant difference between future English teachers for secondary schools (AJ2) and future English language teachers for elementary schools (AJ1) can only be identified in the students' ability to notice the category pupil. This category is consequently analysed with the aim to find out in which aspects do the two research groups differ. The outcomes show that the main differences lie in the area of noticing the content, i.e. subject, and subject didactics, i.e. English language teaching methodology (AJ2) and classroom climate (AJ1). Moreover, in the area of knowledge based reasoning they differ in the category evaluation (AJ1) and interpretation (AJ2).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
81-103
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—