Kurikulární reformy v anglofonních zemích : tři případy proměny historického učiva v primárním vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10381778" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10381778 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://10.14712/23363177.2018.289" target="_blank" >http://10.14712/23363177.2018.289</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.289" target="_blank" >10.14712/23363177.2018.289</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kurikulární reformy v anglofonních zemích : tři případy proměny historického učiva v primárním vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
V probíhajících diskusích o revizi kurikula se jeví jako klíčová otázka místa faktických znalostí v učivu a jejich vztah ke konceptuálnímu porozumění. V této studii popisujeme a porovnáváme možná řešení na příkladech přístupu k historickému učivu v primární škole v kurikulárních dokumentech tří zemí. Pro analýzu jsme zvolili Austrálii, Anglii a Spojené státy americké, neboť v těchto zemích byla v posledních asi pěti letech vytvořena či revidována kurikula nebo standardy, popř. tento proces probíhá. Naše analýza ukazuje určité společné trendy: ve sledovaných zemích dochází k centralizaci a podrobnějšímu určování obsahu kurikula, na historii, zejména národní, se ve škole klade obnovený důraz. V primární škole se doporučuje určitý návrat k chronologickému přehledu a pojetí dějin jako příběhu. Odlišně jsou však řešeny právě otázka faktických znalostí a také návaznost učiva výuky primární a sekundární školy (lineární versus cyklické osnování).
Název v anglickém jazyce
Curriculum Reforms: Primary History Change in Three English-Speaking Countries
Popis výsledku anglicky
Central to contemporary revisions of curriculum are the questions of the relationship between factual and conceptual knowledge. In this paper we describe and compare the national curricular frameworks or content standards for primary history in three countries. Australia, England and United States of America are chosen as our sample as these countries recently revised their national frameworks, issued the new ones or the revision is under way. Our analysis shows some common trends: the increased centralisation and prescription in curricular policy, growing emphasis on (national) history in schools, return to chronological overviews and narration in primary history. The analysed documents, however, differ in the way how the factual knowledge is included and in relationship of primary to secondary history teaching (linear vs. cyclic).
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-25137S" target="_blank" >GA15-25137S: Nadnárodní trendy v kurikulu školního vzdělávání a jejich působení v národním vzdělávacím systému</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
135-157
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85059812562