"Koukala jsem na to, jak si hrajou a mluví na sebe řečí, kterou vůbec nevnímám": Jinakost u dětí s migrační zkušeností
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10383279" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10383279 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/10338/pdf" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/10338/pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Koukala jsem na to, jak si hrajou a mluví na sebe řečí, kterou vůbec nevnímám": Jinakost u dětí s migrační zkušeností
Popis výsledku v původním jazyce
V článku si klademe za cíl předložit zkušenosti žáků a žákyň s vnímáním vlastní jinakosti ve školní třídě. Konkrétně se zaměříme na porozumění zkušeností 1,5 generace mladých imigrantů z Ukrajiny. Naši respondenti, v současné době mladí dospělí, se v rozhovorech zabývají svou zkušeností se začleňováním do české společnosti. Pro předkládaný článek se soustředíme na období mladšího školního věku. Výzkum vycházel z provedení rozhovorů se čtyřmi respondenty, jimiž byly mladé osoby ve věku 24-29 let žijící v České republice, které se do České republiky přistěhovaly z Ukrajiny ve věku od šesti do devíti let. Rozhovory byly zpracovány pomocí tematické analýzy (Braun & Clarke, 2006). Cílem předkládaného textu je detailní analýza toho, jak vnímali sekundární školní socializaci s důrazem na utváření jinakosti a stejnosti ve vrstevnickém kolektivu. Analýza vybraného období koresponduje s časovou osou postupného začleňování do české společnosti od prvotního "nárazu" po zvládnutí a vyrovnání se s nároky osobní situace. Zaměříme se na identifikované aspekty tohoto procesu a strategie zvládání. Bohatá data získaná z rozhovorů ukazují, jakým způsobem v konstrukci jinakosti působí (ne)znalost jazyka a jaké emočně náročné zážitky spojené s vyloučením z kolektivu a izolací s sebou nese období potřebné pro zvládnutí místní řeči, u našich respondentů poměrně krátké. Ve školní třídě byly tyto děti často terčem posměchu, dokonce se objevovaly i narážky týkající se jejich inteligence - právě z důvodu nedokonalé znalosti jazyka. Rozhovory poukazují na to, že s touto skutečností nijak nepracovali učitelé, kteří by jinak mohli negativní vývoj alespoň zmírnit, ne-li mu zcela předejít. Po osvojení jazyka už bylo pro tyto děti navazování vztahů lépe realizovatelné. Pozorujeme snahu zdůrazňovat stejnost s majoritou a paralelně strategii začlenění skrze repertoár vlastních kvalit. Jako nejúspěšnější a v zásadě očekávaná se v českém školství jeví strategie asimilace, tedy splynutí s většinou (Berry et al., 2002). Neustálé přizpůsobování a adaptování se tak stává u dětí migrantů jakýmsi základem fungování v každodenních interakcích.
Název v anglickém jazyce
I watched them playing and speaking a language that I didn't take in: Otherness and children with migration experience
Popis výsledku anglicky
In this article, we aim to present the experiences of pupils with the perception of otherness in the classroom. Speciϐically, we will focus on understanding the experience of 1.5 generation of young immigrants from Ukraine. Our respondents, currently young adults, reϐlect in the interviews their experience of integrating into the Czech society. For the article we focus on their early school experiences. The research is based on interviews with four respondents, who were young people aged 24-29 living in the Czech Republic who moved to the Czech Republic from Ukraine aged 6 to 9 years. The interviews were analyzed using a thematic analysis (Braun & Clarke, 2006). The aim of the presented text is a detailed analysis of the experiences with socialization at secondary school with an emphasis on the formation of otherness and sameness in the peer group. The analysis corresponds with the time axis of gradual integration into the Czech society from the initial "crash" to mastering and dealing with the demands of the personal situation. We will focus on the identiϐied aspects of this process and the coping strategies. The rich data from the interviews show how the (non) knowledge of language is inϐluential in the construction of otherness and, as with our respondents, even the relatively short period of time required to master local language, brings with it emotionally demanding experiences of exclusion from the group, isolation. In the classroom, these children were often mocked and even their intelligence belittled due to imperfect knowledge of the language. Interviews show that teachers rarely intervened, even though they could at least mitigate the negative development if not completely prevent some of the behaviors. After acquiring host country language it has been easier for the newcomers to build relationships with peers. We observe the desire to emphasize the sameness, and the strategy of inclusion through the repertoire of own qualities. As the most successful and in principle expected in the Czech education seems to be the strategy of assimilation, i.e. merging with the majority (Berry et al., 2002). The constant adaptation and re-adaptation of migrant children is a kind of basis for their day-to-day interactions.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
269-289
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—