Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Školní a mimoškolní vzdělávání žáků z vyloučených lokalit

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10384882" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10384882 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Školní a mimoškolní vzdělávání žáků z vyloučených lokalit

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem našeho výzkumu bylo porovnat účinky tréninku ve dvou intervenčních skupinách romských dětí - ve skupině pracující metodou Feuersteinova instrumentálního obohacování (FIE) a ve skupině pracující novou metodou Krížom Krážom (KK). Byli jsme si však vědomi toho, že na celkové výkony dětí má vliv mnoho dalších faktorů. Proto se naše práce zabývala rovněž rodičovskými postoji ke vzdělání, učitelskou a lektorskou perspektivou a charakteristikami lokalit, ze kterých děti pocházejí. Naše studie měla smíšený design. Kvantitativní část byla tvořena třemi fázemi: pretestem, intervenční fází během které probíhal trénink a retestem. V rámci pretestu jsme sledovali zejména řečovou a kognitivní úroveň. Shodné oblasti jsme testovali rovněž v rámci retestu na konci školního roku, abychom mohli posoudit zlepšení jednotlivých žáků. Kvalitativní výzkum spočíval v polo-strukturovaných rozhovorech s učiteli, lektory a rodiči a zahrnoval také pozorování výuky. Statisticky významné zlepšení bylo sledováno u celé skupiny dětí dětí téměř ve všech sledovaných oblastech. Rozdíly ve zlepšení mezi FIE a KK skupinami nicméně nalezeny nebyly. Naopak jsme zjistili významné rozdíly mezi žáky pocházejícími z různých lokalit; příslušnost k lokalitě se tedy ukázala jako hlavní prediktor zlepšení. Snažili jsme se proto tento efekt lokality vysvětlit v rámci kvalitní částí našeho výzkumu. Zdá se, že jedním z možných vysvětlujících faktorů by mohly být rozdíly mezi učiteli a lektory. Jednalo se zejména o rozdíly v míře direktivity a rozdíly ve schopnosti nastavovat transparentní pravidla a následně je dodržovat. Vyšší úroveň zlepšení jsme zjistili u skupin dětí s více strukturovanými a důslednými učitelkami a lektorkami.

  • Název v anglickém jazyce

    School Education And Extracurricular Educational Activities Of Pupils From Excluded Localities

  • Popis výsledku anglicky

    The purpose of our research was to compare the effects of training in two intervention groups of Roma children - in the Feuerstein Instrumental Enrichment method (FIE) group and in the new Kris Kros (KK) method group. Being aware of other factors that affected the training results, we took into consideration the family attitudes towards school education, the teacher&apos;s and lecturer&apos;s perspectives and the characteristics of the children&apos;s home localities. Quantitative and qualitative research methods were combined in our study. A design of quantitative part consisted of three phases: a pre-test phase, an intervention phase during which a training was running, and a re-test phase. The levels of speech and thinking development were tested once during the pre-test phase and later at the end of the school year during a re-test phase to measure an improvement of each pupil. Qualitative research consisted of the semi-structured interviews with teachers, lecturers and parents, and it also included the observation of the classes. A significant improvement has been made by the entire group of children in almost all observed areas. There were no statistically significant differences between FIE and KK groups practically in all areas. On the contrary we have find significant differences between pupils comes from different localities, the factor of belonging to the locality proved to be the main predicate for improvement. We have tried to explain it by qualitative part of our research. It seems that one of the possibility explaining factors was the differences between teachers and lecturers, in particular, differences in their use of the command and control approach and differences in their abilities to set transparent rules and strictly comply with them. The higher level of improvement we have found in the groups of children with more structured and consistent teachers and lectures.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7603-002-2

  • Počet stran knihy

    339

  • Název nakladatele

    Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy