Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Čtenářská gramotnost z pohledu rámcových a školních vzdělávacích programů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10385547" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10385547 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/11/02_Laufkova.pdf" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/11/02_Laufkova.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Čtenářská gramotnost z pohledu rámcových a školních vzdělávacích programů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato studie se zabývá ukotvením čtenářské gramotnosti v rámcových a vybraných školních vzdělávacích programech. Cílem této studie bylo jednak analyzovat, jakým způsobem je čtenářská gramotnost zakotvena v RVP na všech stupních vzdělávání (kromě předškolního vzdělávání), jednak analyzovat, jak je čtenářská gramotnost zakotvena ve ŠVP, a to u učitelů zapojených do projektu zaměřeného na rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témat a mezipředmětových vztahů &quot;Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností&quot;. Obsahová analýza RVP vycházela z pojetí čtenářské gramotnosti odborného panelu VÚP, a kritérii analýzy byly složky čtenářské gramotnosti: vztah ke čtení - sdílení - získávání informací - zpracování informací - aplikace - vysuzování a hodnocení - metakognice. Stejná kritéria byla použita i pro analýzu ŠVP učitelů zapojených do výše zmíněného projektu. Výsledky analýzy RVP ukazují, že čtenářská gramotnost stále nefiguruje jako významný cíl základních kurikulárních dokumentů. Složky čtenářské gramotnosti však zastoupeny jsou, nejpodrobněji v RVP ZV a RVP SOV, zejména důraz na získávání a zpracování informací. Nejméně je kladen důraz na podpoření pozitivního vztahu k literatuře, podpory radosti ze čtení a sdílení zážitků z četby, které jsou předpokladem pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Učitelé z praxe totéž potvrdili na základě analýzy svých ŠVP a poukazovali na nedostatečné didaktické a ucelené zpracování implementace výuky čtenářské gramotnosti do edukační reality.

  • Název v anglickém jazyce

    Reading Literacy from Point of View of Framework Education Programmes and School Education Programmes

  • Popis výsledku anglicky

    This study deals with anchoring reading literacy in framework and selected school education programmes. The aim of this study was to analyse how reading literacy is integrated in the FEP at all levels of education (excluding preschool education) and to analyse how reading literacy is integrated in SEP, for teachers involved in the development of key competences within subject didactics, cross-curricular themes and inter-subject relations &quot;Enhancing the quality of pupil education, developing key competences, areas of education and literacies.&quot; The content analysis of the FEP was based on the reading literacy concept of the VÚP expert panel and the criteria of the analysis were reading literacy components: relationship to reading - sharing - obtaining information - processing information - application - judgement and evaluation - metacognition. The same criteria were used for the analysis of SEP teachers involved in the project mentioned above. The results of the FEP analysis show that reading literacy is still not an important aim of basic curriculum documents. Reading literacy components are represented, particularly in the RVP ZV and RVP SOV, especially the emphasis on obtaining and processing information. The least emphasis is put on endorsing a positive relationship to literature, on endorsing the pleasure from reading and sharing the reading experience, that are a prerequisite for the development of reading literacy. Teachers from practice also confirmed this on the basis of their SEPs analysis and pointed out the insufficient didactic and comprehensive process of implementation of the reading literacy teaching into educational reality.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

  • ISSN

    2533-7882

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    33

  • Strana od-do

    29-61

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus