Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Postoje pedagogů základních škol ke konceptu inkluzivního vzdělávání

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10386692" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10386692 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Postoje pedagogů základních škol ke konceptu inkluzivního vzdělávání

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Zavádění modelu inkluzivního vzdělávání je jedním ze stěžejních témat současného českého školství, v praxi ale prosazování systému společného vzdělávání žáků často naráží na rozdílné názory pedagogů. Popisovaná studie proto mapuje postoje k fenoménu inkluze mezi 174 pedagogickými pracovníky ze šesti základních škol středočeského regionu. Data zpracovaná ve výzkumu byla získána z textů vytvořených pedagogy v rámci workshopů zaměřených na problematiku inkluzivního vzdělávání. V celkovém hodnocení fenoménu inkluze mezi účastníky mírně převážily postoje negativní: ve sledovaném vzorku 100 pedagogů s inkluzivním vzdělávání nesouhlasilo, 66 účastníků se společným vzděláváním souhlasilo a zbývajících osm pedagogů se nepřihlásilo ani k souhlasu, ani k nesouhlasu. Jako pozitiva inkluzivního vzdělávání účastníci uváděli to, že se žáci speciálními vzdělávacími potřebami učí žít v běžném kolektivu a překonávat přirozené překážky, ale i to, že se ostatní žáci učí solidaritě, empatii a vzájemné spolupráci. Odpůrci inkluze naopak zdůrazňovali, že žákům se speciálními vzdělávacími potřebami by bylo lépe ve speciálním školství a že přítomnost těchto žáků vede ke zpomalení tempa vyučování a snížení standardu výuky. Dále také zmiňovali příliš velké nároky kladené na nedostatečně připravené učitele a celkovou nepřipravenost systému s akcentem na příliš vysoké počty žáků ve třídách. Výsledky šetření jasně ukazují na potřebu dalšího vzdělávání pedagogů ve prospěch jejich přijetí koncepce inkluzivní edukace.

  • Název v anglickém jazyce

    The attitudes of elementary school teachers towards the concept of inclusive education

  • Popis výsledku anglicky

    The implementation of the inclusive education model is one of the key issues of contemporary education in the Czech Republic, but in practice the promotion of the system of inclusive education oft en encounter diff erent views of educators - the described study therefore maps out attitudes to the phenomenon of inclusion among 174 teachers from six elementary schools in the Central Bohemian region. The data processed in the research was derived from texts created by teachers within workshops focused on inclusive education. Th e overall assessment of the phenomenon of inclusion among the participants slightly outweighed the negative attitudes: in the surveyed sample, 100 teachers disagreed with inclusive education, 66 participants agreed with inclusion in education and the remaining 8 teachers did not even agree or disagree. As a positive contribution to inclusive education, participants have stated that pupils with special educational needs learn to live in a common college and overcome natural obstacles, but also that other pupils learn solidarity, empathy and mutual co-operation. Opponents of inclusion emphasized that pupils with special educational needs would learn more in special schools, and that the presence of these pupils leads to a slowdown in the pace of teaching and lowering standard of teaching, and also mentioned the excessive demands placed on inadequately prepared teachers and a general unpreparedness of the educational system, accenting too high a number of pupils in classes. The results of the survey clearly show the need for further education of teachers in order to let them adopt the concept of inclusive education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    28

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    221-232

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus