Mapování informovanosti učitelů pro začlenění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivní tělesné výchově
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F22%3A73614617" target="_blank" >RIV/61989592:15510/22:73614617 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.apa.upol.cz/images/casopis/24/APA-2022-13-1.pdf" target="_blank" >https://www.apa.upol.cz/images/casopis/24/APA-2022-13-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mapování informovanosti učitelů pro začlenění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivní tělesné výchově
Popis výsledku v původním jazyce
Realizace inkluzivní tělesné výchovy má i přes své limity velký přínos pro žáky se speciálnímivzdělávacími potřebami i jejich spolužáky, a to nejen tělesný, ale i sociální a osobnostní. Její kvalita je podmíněna nejen materiální vybaveností školy, ale zejména znalostmi, zkušenostmi a postoji učitelů tělesné výchovyke společnému vzdělávání. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit stav informovanosti učitelů pro realizaci inkluzivní tělesné výchovy. Data byla získávána pomocí strukturovaných rozhovorů s učiteli druhého stupně základních škol v Jihomoravském kraji, kteří vzdělávají žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Výběr byl záměrný. Uskutečněno bylo celkem 12 rozhovorů. Rozhovory byly doslovně transkribovány a analyzovány formou otevřenéhokódování. Ukázalo se, že mezi učiteli jsou velké rozdíly ve znalostech i zkušenostech. Většina učitelů se ve výpovědích shodovala, že s inkluzí souhlasí, ale uvádí řadu limitů (např. vysoký počet žáků ve třídě, nevhodnéprostory, špatnou systémovou podporu ad.), se kterými se musejí potýkat. Z výzkumu vyplývá, že by učitelé ocenili více kurzů celoživotního vzdělávání zabývajících se realizací inkluzivní tělesné výchovy. : Z výsledků je patrná absence některých znalostí a nižší míra legislativního povědomí u oslovených pedagogů. Většina z pedagogů uvádí jako klíčovou spolupráci s kvalitním asistentem pedagoga. Z důvodu nedostatku nových informací by přivítali kurzy zaměřené na práci v inkluzivním prostředí, případně poradenskou podporu v systému školských poradenských zařízení.
Název v anglickém jazyce
Mapping the awareness of teachers for the inclusion of pupils with special educational needs in inclusive physical education
Popis výsledku anglicky
Despite many described limits, the implementation of inclusive physical education has a great potential benefit for pupils with special educational needs and their classmates, especially physical, social and personal. Thequality of inclusive physical education is infl uenced not only by school equipment but mainly by knowledge, experience and attitude of PE teachers towards inclusion. The goal of the research investigation was to determine the state of awareness of teachers for the implementation of inclusive physical education. The data collection was obtained by using structured interviews with second-grade primary school teachers in the South Moravian Region who educate pupils with special educational needs. The sampling was purposive. A total of 12 interviews were conducted. Interviews were transcribed verbatim and analyzed using open coding. The study shows that there are large diff erences in knowledge and experience among teachers. The majority of teachers agreed in their statements that they agree with inclusion, but cite a number of limits (e.g. high numberof students in the class, inadequate spaces, poor system support, etc.) with which they have to contend. The research shows that teachers would appreciate more additional learning courses dealing with the implementation of inclusive physical education. The results show the absence of some knowledge and a lower level of legislative awareness among the pedagogues addressed. Most of the pedagogues state that cooperation with a quality teaching assistant is one of the key aspects. Due to the lack of new information, they would welcome courses focused on working in an inclusive environment, or counseling support in the system of school counseling facilities.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi
ISSN
1804-4204
e-ISSN
1804-4220
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
56-61
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—