Postoje a subjektivně vnímaná míra připravenosti učitelů a škol pro realizaci společné tělesné výchovy s účastí žáků s tělesným postižením a tělesným znevýhodněním
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F21%3A73608584" target="_blank" >RIV/61989592:15510/21:73608584 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://apa.upol.cz/images/casopis/22/APA2021-1-online.pdf" target="_blank" >https://apa.upol.cz/images/casopis/22/APA2021-1-online.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Postoje a subjektivně vnímaná míra připravenosti učitelů a škol pro realizaci společné tělesné výchovy s účastí žáků s tělesným postižením a tělesným znevýhodněním
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie bylo zjistit a analyzovat postoje, subjektivní míru připravenosti a zkušenosti učitelů k zařazení žáků s tělesným postižením (TP) a tělesným znevýhodněním (TZ) do společného vzdělávání ve školní tělesné výchově (TV). Výzkumný soubor tvořilo 40 učitelů TV (10 mužů a 30 žen) s věkovým průměrem 45 ±10,0 let. Diagnostickou metodou byla upravená česká verze dotazníku Attitudes Toward Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education (ATIPDPE – L). Výsledky naznačují, že učitelé TV se necítí být plně kompetentní pro realizaci společného vzdělávání, ale projevili zájem o další vzdělávání v této problematice (48 %). Učitelé TV jsou si vědomi, že společné vzdělávání žáků s TP a TZ přináší větší náročnost na vedení a organizaci výuky školní TV (souhlasné stanovisko deklarovalo 88 %) a také vysoké nároky na přípravu vyučovacích jednotek TV (68 %). Učitelé také popisují, že jsou většinou školy nedostatečně materiálně vybaveny, chybí bezbariérovost a celkově fi nanční prostředky. Za pozitivní považujeme zjištění, že učitelé souhlasí se společným vzděláváním. Dle názorů pedagogů však takové pozitivní postoje nesdílí jejich žáci bez speciálních vzdělávacích potřeb a ani jejich rodiče. Dominantní část oslovených učitelů si pak myslí, že společné vzdělávání v TV má pozitivní vliv na získání dovednosti pomáhat druhým (92 %) a pro zlepšení spolupráce mezi žáky (88 %).
Název v anglickém jazyce
Attitudes and perceived subjective level of preparedness of teachers and schools for the implementation of inclusive physical education with the participation of pupils with physical disabilities and physical handicaps and schools for the implementation of inclusive physical education with the participation of pupils with physical disabilities and physical handicaps
Popis výsledku anglicky
The aim of the study was to analyse attitudes towards, as well as subjective preparedness and experiences of teachers regarding the inclusion of pupils with a physical disability into schools’ physical education programs. The research sample consisted of 40 teachers of physical education (10 male and 30 female). The average age was 45 ±10 years. The Czech version of the questionnaire Attitudes Toward Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education (ATIPDPE – L) was adapted to this use case using a diagnostic method. The results indicate that the teachers of physical education do not see themselves as fully competent for implementation of inclusion but do have an interest for further training (48%). They are aware that inclusion makes leading and organising a physical education class more diffi cult (as declared by 88%), but that it also brings higher requirements to preparation of such classes (as declared by 68%). Teachers further state that most schools are insuffi ciently equipped, both fi nancially and infrastructurally (lacking accessibility for children with disabilities). We positively perceive the discovery that teachers agree with inclusion. In the teacher’s eyes however, this positive attitude is not shared among classmates with no special educational needs nor the parents of such children. The overwhelming share of the respondents nonetheless think that inclusion in physical education has a positive eff ect on developing a sense for helping others (92%) and that it improves collaboration between pupils (88%).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi
ISSN
1804-4204
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
46-53
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—