Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Impact of order of data in word problems on division of a whole into unequal parts

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10386919" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10386919 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.7160/eriesj.2018.110403" target="_blank" >https://doi.org/10.7160/eriesj.2018.110403</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.7160/eriesj.2018.110403" target="_blank" >10.7160/eriesj.2018.110403</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Impact of order of data in word problems on division of a whole into unequal parts

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper investigates how the order of numerical data in word problems on division of a whole into unequal parts affects achievement and reasoning of 14-16-year old pupils. The variable was altered in two word problems, in one of which also the context was changed (psychological variable) and in the latter &quot;if-clause&quot; is or is not used (linguistic variable). 182 pupils were involved in the experiment. The solutions were analysed quantitatively using Item Response Theory as well as qualitatively. The data suggest that pupils&apos; success is affected by the order of numerical data in the statement in an unfamiliar context. The presence of &quot;if-clause&quot; in the statement was studied in a two-level problem. The order of numerical data played its role in case of formulations without &quot;if&apos;. The results of the experiment are of interest for mathematics education as well as for construction of tests. The paper is an extended version of the paper by Novotna (2018).

  • Název v anglickém jazyce

    Impact of order of data in word problems on division of a whole into unequal parts

  • Popis výsledku anglicky

    The paper investigates how the order of numerical data in word problems on division of a whole into unequal parts affects achievement and reasoning of 14-16-year old pupils. The variable was altered in two word problems, in one of which also the context was changed (psychological variable) and in the latter &quot;if-clause&quot; is or is not used (linguistic variable). 182 pupils were involved in the experiment. The solutions were analysed quantitatively using Item Response Theory as well as qualitatively. The data suggest that pupils&apos; success is affected by the order of numerical data in the statement in an unfamiliar context. The presence of &quot;if-clause&quot; in the statement was studied in a two-level problem. The order of numerical data played its role in case of formulations without &quot;if&apos;. The results of the experiment are of interest for mathematics education as well as for construction of tests. The paper is an extended version of the paper by Novotna (2018).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-06134S" target="_blank" >GA16-06134S: Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science

  • ISSN

    1803-1617

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    85-92

  • Kód UT WoS článku

    000455342400004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85061367000