Hudební gramotnost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10390366" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10390366 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=uBHu1brKO8" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=uBHu1brKO8</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hudební gramotnost
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek charakterizuje hudební gramotnost v kontextu klasifikace a ostatních typů gramotnosti a charakterizuje její základní složky. Ukazuje hudebně pedagogické koncepce, které se staly bází pro soudobé pojetí hudební gramotnosti. Představuje hudební gramotnost jako souhrn kompetencí, které rozvíjely zásadní hudebně pedagogické směry zejména ve 20. století a ukazuje, že gramotnost navzdory pedagogické obsažnosti a relevanci těchto směrů má komplexní charakter zasahující složku znalostí a dovedností. Připomíná dále, že rozvoj hudební gramotnosti podporuje řada učebních textů, že však tento rozvoj je do velké míry závislý na kvalitě výuky. Dovednostní charakter hudební výchovy vyžaduje totiž interakci. Text upozorňuje i na skutečnost, že rozvíjení hudební gramotnosti a kontakt jedince s hudbou, který je pro tento proces nezbytný, vede k rozvoji emocionální sféry osobnosti, což má v současné době mimořádný význam pro celkový rozvoj osobnosti. Příspěvek poukazuje také na rozvoj hudební gramotnosti v současné škole a upozorňuje na nutnost adekvátní přípravy budoucích učitelů hudební výchovy.
Název v anglickém jazyce
Musical Literacy
Popis výsledku anglicky
The paper characterizes music literacy in the context of classification and other types of literacy and characterizes its basic components. It shows musically pedagogical concepts that have become the basis for the contemporary concept of musical literacy. It introduces music literacy as a set of competencies that developed essential pedagogical directions especially in the 20th century and shows that literacy despite the pedagogical complexity and relevance of these directions has a complex character interfering with the component of knowledge and skills. It further recalls that the development of musical literacy is supported by a number of teaching texts, but that development is to a large extent dependent on the quality of teaching. The proficiency of musical education requires interaction. The text also draws attention to the fact that the development of musical literacy and the contact of the individual with the music that is necessary for this process leads to the development of the emotional sphere of the personality, which at present is of utmost importance for the overall development of the personality. The contribution also points to the development of music literacy in the current school, and highlights the need for adequate preparation for future music teachers.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
—
Svazek periodika
2018
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
5-16
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—