Ředitelská vize a vztahy v učitelském sboru: srdcaři, manažeři a přežívaci
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10398134" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10398134 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=P6nAKLs2vm" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=P6nAKLs2vm</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23366486.2019.4" target="_blank" >10.14712/23366486.2019.4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ředitelská vize a vztahy v učitelském sboru: srdcaři, manažeři a přežívaci
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek prezentuje výsledky ze série 12 případových studií základních škol, které byly zaměřeny na profesní spokojenost. Případové studie využívaly kombinaci metod sběru dat: dotazníkové šetření mezi vyučujícími, rozhovor s vedením školy, rozhovory s vybranými vyučujícími, analýzu školních dokumentů a pozorování školního dění. Společným tématem v souvislosti s profesní spokojeností byla kvalita vztahů mezi vyučujícími, která je ovlivňována postojem a přístupem ředitelů. Kolegiální vztahy se také ukázaly klíčovou hodnotou v ředitelské vizi. V návaznosti na to vedení školy využívá různé praktiky pro podporu profesních a/nebo osobních vztahů ve sboru. Na základě případových studií jsme identifikovali tři základní typy ředitelských vizí, které se lišily rolí, jakou vedení přikládá kolegiálním vztahům. Typy vizí byly označeny "srdcaři", "manažeři" a "přežívači".
Název v anglickém jazyce
School Principal's Vision and Relationships among Teaching Staff: Hearters, Managers, and Survivors
Popis výsledku anglicky
This paper presents results of twelve case studies focused on professional satisfaction and risk of teacher burnout. Each case study of grammar school consisted of following data collection methods: teacher questionnaire, interview with principal, interviews with selected teachers, analysis of school documents and observation of school life. The common thread linked to professional satisfaction was quality of relationships among teachers which was determined by attitudes and approach of the principal. We determined what value the principals assign to relationships among teachers. The principals also use specific practices to support professional or/and personal relationships among teachers. Based on the case studies, we identified three types of principals whose visions differed with respect to the importance given to relationships among teachers. The types of visions were called "hearters", "managers" and "survivors".
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-21302S" target="_blank" >GA16-21302S: Učitelské vyhoření - institucionální, vztahové a intrapsychické faktory</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Psychologie pro praxi
ISSN
1803-8670
e-ISSN
—
Svazek periodika
53
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
59-75
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—