Modern Russian textbooks for schools in Czech Republic: advantages and disadvantages
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10388639" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10388639 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8xVbxzjdaB" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8xVbxzjdaB</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.22363/2618-8163-2019-17-1-90-102" target="_blank" >10.22363/2618-8163-2019-17-1-90-102</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
ruština
Název v původním jazyce
Školnye učebniki russkogo jazyka v Čechii segodnja: pljusy i minusy
Popis výsledku v původním jazyce
V state rassmatrivaetsja sovremennoe sostojanie učebnoj literatury po russkomu jazyku v češskoj načalnoj i srednej škole. Russkij jazyk izučaetsja v školach Čechii v kačestve vtorogo i tretego inostrannogo jazyka, čto opredeljaet celi, zadači, soderžanie, metodičeskuju koncepciju postroenija učebno-metodičeskich kompleksov, prinjatych v prepodavanii inostrannych jazykov. Avtory ostanavlivajutsja na trebovanijach k sovremennomu učebniku russkogo jazyka kak inostrannogo, osnovnych kriterijach ego ocenki, osobennostjach pri obučenii v blizkorodstvennoj jazykovoj srede. Sredi učebnikov ((novogo tipa}} sleduet vydelit elektronnyj učebnik i interaktivnyj učebnik, kotorye načinajut pojavljatsja v auditorijach, odnako eščë ne vse učebniki otvečajut duchu vremeni. Analiz učebno-metodičeskich kompleksov, ispolzuemych v školach Češskoj Respubliki, vyjavil ich položitelnye i otricatelnye storony, podtverždennye dannymi oprosa, provedënnogo sredi učitelej russkogo jazyka v češskich školach.
Název v anglickém jazyce
Modern Russian textbooks for schools in Czech Republic: advantages and disadvantages
Popis výsledku anglicky
The article analyses the current state of the Russian language teaching materials in the Czech secondary and high school. The Russian language is taught at Czech schools as the second and third foreign language. This naturally influences aims, contents and methodological concept of study packs used in the foreign language teaching. The authors point out the requirements for modern Russian language school textbooks, fundamental criteria for assessing them, the particularities of learning Russian in a closely-related language environment. Among the so-called coursebooks of a "new type" the authors determine electronic and interactive versions of textbooks which started to appear in classrooms recently. However, not all of them meet modern requirements. The article analyses the study packs used in Czech Republic in order to reveal their advantages and disadvantages. The conclusions are proved by the results of the survey carried out among Russian language teachers at Czech schools.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Rusistika
ISSN
2618-8163
e-ISSN
—
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
RU - Ruská federace
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
90-102
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—