Srovnání porozumění obrázkovému příběhu u dětí předškolního věku ve třídě heterogenní a homogenní
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10395406" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10395406 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Lycz.IW-eO" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Lycz.IW-eO</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Srovnání porozumění obrázkovému příběhu u dětí předškolního věku ve třídě heterogenní a homogenní
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná pilotní studie se zabývá srovnáním úrovně porozumění obrázkovému příběhu u předškolních dětí ve skupině věkově homogenní a heterogenní. V první části vymezuje problematiku porozumění příběhu v souvislosti s vývojem myšlení a řeči. Na základě poznatků o způsobech podpory rozvoje porozumění u dětí nastiňuje otázku vlivu skupiny vrstevníků na míru porozumění. Cílem pilotní studie bylo zjistit, jak se tato úroveň liší ve třídě věkově homogenní a heterogenní, případně v čem. Studie porovnávala výsledky dětí ve věku 4-5 let v jedné mateřské škole krajského města, v nichž učitelé používali stejné metody rozvoje porozumění, přičemž tyto děti docházely do mateřské školy prvním rokem, byly srovnatelného socio-ekonomického zázemí, část dětí docházela do třídy s heterogenním složením, část do třídy homogenní. Byl použit test porozumění obrázku, kdy byla sledována dovednost samostatného vyprávění, vnímání dějové posloupnosti, kauzality vztahů, slovní zásoba a směr čtení obrázku. Zároveň byl zjišťován přístup rodiny ke čtenářství, čtenářské chování dítěte, vzdělání rodičů, přítomnost sourozenců v rodině, a to pomocí dotazníkového šetření. Výsledky neprokázaly přímou souvislost složení třídy na úroveň rozvoje porozumění, nicméně ukázaly, že děti ze třídy heterogenní dosahovaly výrazně lepších výsledků v oblasti slovní zásoby, dovednosti vyprávět a pochopení hlavní myšlenky, zatímco dovednost číst z obrázku, vnímání kauzality a směr čtení byly na podobné úrovni. Z dotazníkového šetření nicméně vyplynulo, že čtenářské chování rodin, vzdělání rodičů a pořadí narození dítěte v rodině jsou u obou skupin takřka shodné, tudíž rozdíl ve výsledku dětí není možné přičíst přístupu rodiny k rozvoji čtenářství. Ačkoli byl výzkum realizován na malém vzorku populace a jeho výsledky není možné generalizovat, nabízí podněty k dalšímu výzkumu zaměřenému na hlubší zkoumání vlivu složení třídy na vzdělávací výsledky dětí, stejně jako na práci učitelů a jejich přístup k rozvoji porozumění textu. Zdá se, že faktor přítomnosti pozitivních vzorů čtenářství v rámci třídy může napomáhat rozvoji dětského myšlení a slovní zásoby
Název v anglickém jazyce
Comparison of Picture-story Comprehension of Preschool Children in Same-age Class and Mixed-age Class Setting
Popis výsledku anglicky
The study presents comparison of picture-story comprehension skills in preschool education in mixed-age group and same-age group class setting. In the fi rst part it explains story comprehension according to cognitive development and speech development. On the basis of knowledge of the appropriate methods for supporting comprehension development it outlines a question of peer's infl uence on comprehension development. The main goal of the pilot study was to fi ndwhat are differencies among children form mixed-age and same-age group settings. The study compared results of test of comprehension taken in group of 4-5 y.o. children in the same urban kindergarten, one group from class with same-age setting and the second one with mixed-age setting. All chidren were in the kindergarten for the fi rst year and came from the same socio-economic background, their teachers use the same methods for supporting story comprehension. Test of comprehension of picture story was used, focused on measure of story-telling ability, story sequence, causality, vocabulary and reading direction. We also used questionnaire for parents to exam family's backgrounds; approach to reading and books, education of parents and child's position among siblings. Conclusions did not approve strong relevance between class setting and child's development of story comprehension, even though children from mixed-age group class reached much higher score in vocabulary, storytelling ability and understaning main idea, while picture comprehension, causality and reading direction were on the approximately same level. However family reading habits, education of parents and child's position in family are almost the same, therefore it is not possible to say, that differences in results are due to family infl uence. Although the study worked with small sample and it is not possible to generalize, it brings an interesting inspiration for future research - to examine class settings infl uence and also how preschool teachers develop story comprehension in preschool education.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
21-34
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—