Nadaný žák na počátku školní docházky v hodinách českého jazyka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10397023" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10397023 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=QB4hKDfQ78" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=QB4hKDfQ78</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nadaný žák na počátku školní docházky v hodinách českého jazyka
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá problematikou nadaného žáka z hlediska možností jeho rozvíjení v hodinách mateřského jazyka na počátku školní docházky a na prvním stupni základní školy. V současnosti se již opouští při definici nadání od souhrnného výsledku jednotného IQ testu, neboť se děti ve svých intelektových profilech liší. V článku se zaměřuji na nadání v oblasti jazyka. Je představena stručná charakteristika jazykového vývoje nadaných dětí, ale i nástin osobnostní charakteristiky, která se může u nadaných dětí vyskytnout. Článek upozorňuje na některé problémy, kterým mohou nadané děti čelit v hodinách mateřského jazyka, např. výskyt poruch učení, především dyslexie a dysgrafie, což komplikuje rozpoznání nadání. Pro učitele je mnohdy nečitelný i intelektový profil žáka s nerovnoměrně rozloženým nadáním. V článku jsou navrženy některé postupy, které by mohli učitelé uplatňovat při rozpoznávání a rozvíjení jazykového nadání v hodinách mateřského jazyka.
Název v anglickém jazyce
Gifted Pupil at the Beginning of School Attendance in Czech Language Classes
Popis výsledku anglicky
The article deals with the possibilities of developing gifted pupils at the beginning of school attendance and during primary level of education in Czech language classes. Recently, the scientists leave the definition of giftedness based on summarizing IQ, because children differ in their intellectual profiles. In this article, language giftedness will be described. Language development of gifted children and also their psychological characteristic is commented on. The article also focuses on several problems that gifted children may encounter in Czech language classes, e.g. learning disorders, such as dyslexia and dysgraphia which makes it difficult to identify such children as gifted. The intellectual profile of children with unequally developed areas of giftedness may be incomprehensible for some teachers. Finally, several proposals of developing gifted children in Czech language classes are presented.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
142-152
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—