Užití mezinárodní edice Woodcockových-Johnsonových testů kognitivních schopností v české školní psychodiagnostice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F10%3A00350399" target="_blank" >RIV/68081740:_____/10:00350399 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Užití mezinárodní edice Woodcockových-Johnsonových testů kognitivních schopností v české školní psychodiagnostice
Popis výsledku v původním jazyce
Studie přináší empirické zkušenosti s diagnostickým užitím české adaptace metody Woodcock-Johnson IE. Jedná se o první kognitivní baterii v ČR, která přejala CHC hierarchický model kognitivních schopností. Metoda byla aplikována na výběrový soubor mimořádně rozumově nadaných jedinců s a bez dyslexie. Důležité poznatky se týkají zejména otázek stanovení vhodného kritéria pro identifikaci nadání u skupiny nadaných žáků a studentů s dyslexií. V případě této skupiny jedinců není možné odvodit kritérium nadání pouze od globálního IQ, ale je nutné analyzovat i širší faktory schopností a samotné měřené schopnosti. Diagnostickou pozornost je třeba věnovat faktoru myšlení a verbálnímu faktoru. Výkon ve faktoru kognitivní efektivnosti je pravděpodobně negativněovlivněn poruchou učení. Studie dále porovnává profil výkonu v dané metodě u skupin nadaných probandů s profilem výkonu rozumově nadaných studentů získaných administrací obsáhlejší americké verze testu, jenž byl nedávno publikován.
Název v anglickém jazyce
Woodcock-Johnson tests of cognitive abilities, diagnostics of abilities, giftedness, dyslexia
Popis výsledku anglicky
The study contains empirical experience with the diagnostic use of the Czech adaptation of the Woodcock-Johnson IE. It is a first cognitive battery in the Czech Republic based on the CHC model of cognitive abilities. Sample of extraordinarily gifted individuals with and without dyslexia has been studied. The findings deal with determining a criterion to identify giftedness in a group of gifted students and students with dyslexia. In this group of individuals it is impossible to derive the giftedness criterion only from the global IQ but it is necessary to analyse also abilities themselves. Primary diagnostic attention needs to be paid particularly to the Thinking ability and Verbal ability. Performance in the Cognitive efficiency may be harmed by a learning disability. The study also compares the performance profile in the groups of gifted probands and intellectually gifted students obtained by administering a more extensive American version of the test published recently.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Svazek periodika
54
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
000282805800007
EID výsledku v databázi Scopus
—