Užití Mezinárodní edice Woodcockových-Johnsonových Testů kognitivních schopností v české školní diagnostice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F10%3A00044050" target="_blank" >RIV/00216224:14230/10:00044050 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Užití Mezinárodní edice Woodcockových-Johnsonových Testů kognitivních schopností v české školní diagnostice
Popis výsledku v původním jazyce
Studie přináší první empirické zkušenosti s diagnostickým užitím české adaptace mezinárodní metody s názvem Woodcock-Johnson International Edition (WJ IE COG, Ruef, Furman, Munoz-Sandoval, 2006). Jedná se o první standardizovanou kognitivní baterii u nás, která přejala Cattelův-Hornův-Carrolův nový, mezinárodně uznávaný hierarchický model kognitivních schopností. Metoda byla aplikována na výběrový soubor (N= 118) mimořádně rozumově nadaných jedinců s dyslexií a bez tohoto handicapu. Výzkum poukazuje naněkteré důležité poznatky, které se týkají zejména otázek stanovení vhodného kritéria pro identifikaci nadání u skupiny nadaných žáků a studentů s dyslexií. Ukazuje, že v případě této skupiny jedinců není možné odvodit kritérium nadání pouze od globálního IQ, ale je nutné analyzovat i širší faktory schopností, případně samotné schopnosti, které metoda měří. Diagnostickou pozornost je třeba věnovat prvořadě faktoru myšlení a verbálnímu faktoru. Výkon v tzv.
Název v anglickém jazyce
Use of Woodcock-Johnson International Edition of cognitive abilities tests in Czech school diagnostics
Popis výsledku anglicky
The study contains first empirical experience with the diagnostic use of the Czech adaptation of the international method called Woodcock-Johnson International Edition (WJ IE COG, Ruef, Furman, Munoz-Sandoval, 2006). It is a first standardised cognitivebattery in the Czech Republic that has adopted Cattel-Horn-Carrol new internationally acknowledged hierarchical model of cognitive abilities. The method was applied to a research sample (N= 118) of extraordinarily gifted individuals with and without dyslexia. The research points out some important findings dealing especially with issues of determining an appropriate criterion to identify giftedness in a group of gifted students and students with dyslexia. It shows that in case of this group of individuals it is impossible to derive the giftedness criterion only from the global IQ but it is necessary to analyse also wider factors of abilities, or also abilities measured by the method themselves.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie : Časopis pro psychologickou teorii a praxi
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Svazek periodika
LIV
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
000282805800007
EID výsledku v databázi Scopus
—