Odlišné světy učitelů a rodičů: interakce s rodiči jako zdroj stresu učitele
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10398592" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10398592 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pxDJi3NgPI" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pxDJi3NgPI</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2019-2-223" target="_blank" >10.5817/PedOr2019-2-223</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Odlišné světy učitelů a rodičů: interakce s rodiči jako zdroj stresu učitele
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této empirické studie je popsat, jaké faktory identifikovali učitelé základních škol jako zdroj stresu v kontaktu s rodiči. Strukturace výkladu: V první části mapuje výzkumné aktivity v oblasti učitelského stresu v posledních desetiletích. Ve druhé části se zabývá metodologií výzkumu - tematickou analýzou dat a popisem vzorku respondentů (45 rozhovorů z 12 ZŠ). Ve třetí části jsou prezentovány výsledky šetření, čtvrtá část je věnována diskusi a pátá část praktickým doporučením. Zjištění: Studie naznačuje, že na pozadí teorie stojí učitelská kauzalita potíží dítěte (učitel viní rodiče a jedná se o obranu proti vlastnímu stresu). Centrální kategorií zdroje stresu je vzájemná komunikace a některé její aspekty: míra komunikace, její obsah a směr, vyváženost sil při komunikaci a její dokumentace. "In vivo" pak vzniká termín "Rodič prudič", v němž se násobí nevhodná míra (příliš často), obsah (emocionálně a kriticky) i směr komunikace (od rodiče ke škole) s nežádoucí podporou ze strany institucí a nutností vše dokumentovat. "Rodič - prudič" je koncentrátem učitelského stresu. Závěry: Většina námi popisovaných stresorů v komunikaci s rodiči se objevuje již ve studiích publikovaných po roce 2000, přínos studie je spíše v popisu vzájemného vztahu jevů a jejich prohlubování. Jsou formulována praktická doporučení: témata vztah rodiny a školy a komunikace v zátěžových situacích pro pregraduální studium, zavádění supervize do škol a systémová podpora učitelů.
Název v anglickém jazyce
Different worlds of teachers and parents: Interaction with parents as a source of teacher's stress
Popis výsledku anglicky
The purpose of the study is to describe the factors identified by primary school teachers as a source of stress in contact with parents. Structure: In the first part, it maps research activities in the area of teacher stress in recent decades. The second part deals with research methodology - thematic analysis of data and description of sample respondents (45 interviews from 12 primary schools). The third part presents the results of the survey, the fourth part deals with the discussion and the fifth part with the practical recommendations. Findings: On the background of the theory is the teachers causality of the child's problems (teacher blames parents for child problems as a defense mechanism against frustration and stress). The central category of the source of stress is mutual communication and some of its aspects: the frequency of communication, its content and direction, the balance of communication forces and its documentation. Then, in vivo, the term "Annoying parent - ranger" arises, in which inappropriate frequency (too often), content (emotionally and critically) as well as the direction of communication (from parent to school) are multiplied with unwanted support from institutions and the needs to document everything. "Annoying parent - ranger" is a concentrate of teacher stress. Conclusions: Most of the stressors described in communication with parents appear in studies published after the year 2000, it is rather a cumulation of phenomena and their deepening, what we discovered. Practical recommendations are formulated: themes related to family and school and communication in stress situations for undergraduate studies, introducing supervision into schools and systemic support for teachers.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-21302S" target="_blank" >GA16-21302S: Učitelské vyhoření - institucionální, vztahové a intrapsychické faktory</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
223-242
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—