Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Čeho si všímají studenti učitelství na videonahrávce hodiny výtvarné výchovy?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10398700" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10398700 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=yyvomWsWcf" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=yyvomWsWcf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Čeho si všímají studenti učitelství na videonahrávce hodiny výtvarné výchovy?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek představuje část výzkumu, týkajícího se profesního vidění studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ ve výtvarné výchově. Zkoumá, jak si studenti učitelství všímají situací ve výuce výtvarné výchovy a jak o nich dále uvažují. Výzkum analyzuje písemné reflexe studentů, v nichž reagují na shlédnutý videozáznam vyučovací hodiny výtvarné výchovy. Reflexe byly rozčleněny na významové jednotky a dále kódovány vzhledem k formulovaným expertním jevům. Výsledky výzkumu ukazují, že studenti si všímají častěji jevů spojených s výtvarným úkolem, jako jsou jeho struktura, obsah a tvorba. Málo si všímají komunikačního rozměru výtvarné výchovy a utváření významu, případně výpovědí žáků v souvislosti s obsahem hodiny. Výsledky dokládají relativně nízkou schopnost studentů zdůvodňovat všimnuté jevy ve smyslu vysvětlení, teoretizace, alterace či predikce. Výzkumný vzorek tvoří reflexe 34 studentů učitelství 1. stupně ZŠ. Zjištěné výsledky lze použít pro inovace v přípravném vzdělávání učitelů i v dalším profesním vzdělávání učitelů v oblasti oborové didaktiky výtvarné výchovy. Další využití vidíme v objasňování doménové specifičnosti profesního vidění v umělecko-výchovných oborech.

  • Název v anglickém jazyce

    What do the pre-service teachers notice in art education lesson?

  • Popis výsledku anglicky

    The article presents a part of a wider research concerning the professional vision of pre-service primary teachers in art education. It investigates into what situations the pre-service teachers notice in art education lesson and how they think about it. The research analyzes their written reflections of the art lesson. The reflections were divided into the meaning units and further coded with regard to the formulated expert phenomena. The results show that students more often pay their attention to the phenomena connected with the task including its structure, content and the creative process. They consider much less the communication dimension of the art education and the meaning, as well as the pupils&apos; statements concerning the content of the lesson. The results demonstrate a relatively low ability of students to justify the observed phenomena in the terms of explanation, theorization, alteration or prediction. The research sample consists of a total of 34 written primary school student&apos;s reflections. The findings can be used to innovate the initial teacher education, the professional training of teachers in the field of art education didactics, as well as to formulate more precisely the domain specificity of the professional vision in art education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Výtvarná výchova

  • ISSN

    1210-3691

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    59/2019

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2/2019

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    30-47

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus