Čeho si všímají studenti učitelství na videonahrávce hodiny výtvarné výchovy?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10398700" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10398700 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=yyvomWsWcf" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=yyvomWsWcf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Čeho si všímají studenti učitelství na videonahrávce hodiny výtvarné výchovy?
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek představuje část výzkumu, týkajícího se profesního vidění studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ ve výtvarné výchově. Zkoumá, jak si studenti učitelství všímají situací ve výuce výtvarné výchovy a jak o nich dále uvažují. Výzkum analyzuje písemné reflexe studentů, v nichž reagují na shlédnutý videozáznam vyučovací hodiny výtvarné výchovy. Reflexe byly rozčleněny na významové jednotky a dále kódovány vzhledem k formulovaným expertním jevům. Výsledky výzkumu ukazují, že studenti si všímají častěji jevů spojených s výtvarným úkolem, jako jsou jeho struktura, obsah a tvorba. Málo si všímají komunikačního rozměru výtvarné výchovy a utváření významu, případně výpovědí žáků v souvislosti s obsahem hodiny. Výsledky dokládají relativně nízkou schopnost studentů zdůvodňovat všimnuté jevy ve smyslu vysvětlení, teoretizace, alterace či predikce. Výzkumný vzorek tvoří reflexe 34 studentů učitelství 1. stupně ZŠ. Zjištěné výsledky lze použít pro inovace v přípravném vzdělávání učitelů i v dalším profesním vzdělávání učitelů v oblasti oborové didaktiky výtvarné výchovy. Další využití vidíme v objasňování doménové specifičnosti profesního vidění v umělecko-výchovných oborech.
Název v anglickém jazyce
What do the pre-service teachers notice in art education lesson?
Popis výsledku anglicky
The article presents a part of a wider research concerning the professional vision of pre-service primary teachers in art education. It investigates into what situations the pre-service teachers notice in art education lesson and how they think about it. The research analyzes their written reflections of the art lesson. The reflections were divided into the meaning units and further coded with regard to the formulated expert phenomena. The results show that students more often pay their attention to the phenomena connected with the task including its structure, content and the creative process. They consider much less the communication dimension of the art education and the meaning, as well as the pupils' statements concerning the content of the lesson. The results demonstrate a relatively low ability of students to justify the observed phenomena in the terms of explanation, theorization, alteration or prediction. The research sample consists of a total of 34 written primary school student's reflections. The findings can be used to innovate the initial teacher education, the professional training of teachers in the field of art education didactics, as well as to formulate more precisely the domain specificity of the professional vision in art education.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Svazek periodika
59/2019
Číslo periodika v rámci svazku
1-2/2019
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
30-47
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—