Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Chemické reakce jako kritické místo učiva chemie na základní škole

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10405286" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10405286 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=KmR5F8RJTn" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=KmR5F8RJTn</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2019.4.1" target="_blank" >10.14712/25337556.2019.4.1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Chemické reakce jako kritické místo učiva chemie na základní škole

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tematický celek Chemické reakce byl identifikován v rámci výzkumného šetření projektu OP VVV &quot;Didaktika: Člověk a příroda A&quot; na základě rozhovorů s učiteli chemie jako jedno z kritických a zároveň i klíčových míst v učivu chemie základní školy a odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Tuto skutečnost také potvrzují výsledky šetření TIMSS 2007, ze kterých je zřejmá nejnižší průměrná úspěšnost v tomto tématu, a to nejen u žáků v České republice, ale i v zahraničí. Zabývali jsme se proto okolnostmi tohoto stavu a jeho možného zlepšení, a to v širších souvislostech. V prvé řadě se jednalo o studium legislativních dokumentů (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání apod.) a prezentací tematického celku v českých učebnicích chemie pro 2. stupeň základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií, následované tvorbou návrhů souborů experimentů, experimentálních cyklů aj., zaměřených na reaktivitu chemických látek. V publikaci je uvedena ukázka souboru pokusů, tzv. experimentálního cyklu, vztahujícího se k mědi a jejím sloučeninám, které se vyznačují výraznými barevnými změnami, případně změnami skupenství složek reakční směsi. Analýzou průběhu chemických experimentů, které jsou doplněny jednoduchými testy pro určení reakčních produktů, lze přispět ke zpřesnění klasifikace chemických reakcí podle vybraných kritérií prováděných žáky a k jejich bližšímu poznání chemických reakcí.

  • Název v anglickém jazyce

    Chemical Reactions as Critical Point in Chemistry Curriculum in Lower Secondary School

  • Popis výsledku anglicky

    The thematic unit Chemical Reactions was identified as a critical point and also as a key point in the chemistry curriculum in lower secondary school, based on interviews with teachers of chemistry under an OP RDE research project called &quot;Didactics: Man and Nature A&quot;. The lowest average success of pupils in this topic in the Czech Republic and abroad is also evident from the results of the TIMSS 2007. Therefore, in this paper, we have dealt with the circumstances of this situation and its possible improvement, in a broader context. We present a study of legislative documents (the Framework Education Program for Basic Education, etc.), as well as the thematic unit in Czech chemistry textbooks for lower secondary schools, and follow with proposals for an array of experiments, experimental cycles, etc., focused on the reactivity of chemicals. The array of experiments are experimental cycles relating to copper and its compounds, which are characterized by significant color changes or changes in the state of matter of the compounds of the reaction mixture. This can be instrumental in the more precise classification of chemical reactions according to selected criteria by learners and their better understanding of chemical reactions through analyzing the course of these experiments, supplemented by simple tests for determining reaction products.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Biologie-Chemie-Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    28

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    2-11

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus