Hodnocení badatelského přístupu v biologii z pohledu učitelů a žáků gymnázií
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10408765" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10408765 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11310/19:10408765
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=T_2QPIw8r2" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=T_2QPIw8r2</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.1256" target="_blank" >10.14712/18047106.1256</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hodnocení badatelského přístupu v biologii z pohledu učitelů a žáků gymnázií
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem prezentovaného výzkumu bylo navržení a ověření badatelských aktivit v reálných podmínkách výuky biologie na gymnáziu a podchycení jejich reflexe z pozice žáků a učitelů. Pro potřeby výzkumu byla vytvořena sada dotazníků a pracovních listů. Z dotazníků získaná data byla podrobena kvantitativní analýze, odpovědi žáků v pracovních listech byly zpracovány kvalitativně. Ukázalo se, že učitelé badatelsky orientovanou výuku příliš nevyužívají, aplikují nejčastěji její jednotlivé prvky do praktických cvičení. Navržené badatelské aktivity obě skupiny považovaly za přínosné, učitelé je reflektovali jako zajímavější, žáci je však považovali za náročnější a jejich zadání obě skupiny označily jako ne vždy zcela srozumitelné. Obě skupiny preferují samostatné vyhledávání informací ve výuce biologie před předáváním hotových poznatků.
Název v anglickém jazyce
The Evaluation of the Inquiry-Based Learning inBiology Classes from the Grammar SchoolTeachers' and Students' Point of View
Popis výsledku anglicky
The aim of the research was to design,verify and reflect upon the suggested inquiry-based activities in a real upper-secondary biology class settings, considering both the students'and the teachers' point of view. Firstly, a set of questionnaires for students as well asfor teachers and worksheets for students were created. The obtained data were analysed quantitatively, while the students' responses in the worksheets were analysed qualitatively.The results indicate that teachers make only sporadic use of inquiry-based learning (IBL). They most commonly incorporate some components of the IBL into practical exercises, practising lower levels of research with their students. Teachers considered the suggested inquiry-based activities more interesting than the students did. The students, on the other hand, viewed them as more demanding. Both groups of respondents considered them benefficial, although not always fully comprehensible. Furthermore, both students and teachers indicated they would welcome more leading information which would enable them to finish the assigned activities successfully. The students who stated their subjective interestin biology were much more appreciative of how intriguing, challenging, comprehensible and beneficial the activities were, as opposed to those students who were ostensibly notinterested in biology. On the other hand, there was no difference in the perception of the abovementioned categories if we use the students' gender as a criterion. Both the teachers and students generally expressed their belief that students should look up the information by themselves in biology classes rather than being presented with complete facts.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LO1417" target="_blank" >LO1417: Centrum experimentální biologie rostlin UK</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia in educatione
ISSN
1804-7106
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
51-67
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—