Badatelsky orientovaná výuka ve výuce přírodopisu a biologie pohledem učitelů z praxe a budoucích učitelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F20%3A43901527" target="_blank" >RIV/60076658:12410/20:43901527 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2020/Arnika_2020_1-3-Rokos-Liskova-web.pdf" target="_blank" >https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2020/Arnika_2020_1-3-Rokos-Liskova-web.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Badatelsky orientovaná výuka ve výuce přírodopisu a biologie pohledem učitelů z praxe a budoucích učitelů
Popis výsledku v původním jazyce
Prezentovaný příspěvek se věnuje tomu, jakým způsobem rozumí podstatě badatelsky orientovaného vyučování ve výuce přírodopisu učitelé z praxe a studenti učitelství. Data byla získána pomocí virtuálního prostředí Mentimeter během diskuzí s učiteli při projektových setkání a v rámci seminářů se studenty učitelství na pedagogické fakultě. Následně byly s náhodně vybranými učiteli a studenty provedeny polo-strukturované rozhovory za účelem rozvedení jejich odpovědí. Zjištěné výsledky se shodují s jinými výzkumy soustředícími se na porozumění podstatě badatelsky orientovaného vyučování ze strany učitelů či vysokoškolských studentů. Bylo zjištěno, že učitelé často označují volně dostupné badatelské úlohy za příliš obtížné pro jejich žáky, kteří nemají dostatečné zkušenosti s bádáním. To ukazuje na fakt, že si učitelé neuvědomují existenci různých úrovní bádání. Obě skupiny respondentů také v některých případech zcela přesně nechápou, co je hlavní podstatou badatelských úloh, jelikož za badatelsky orientované vyučování označují občas aktivity, které s tímto přístupem nemají nic společného.
Název v anglickém jazyce
Inquiry based education, levels of inquiry, inquiry task, biology teacher
Popis výsledku anglicky
Presented paper is devoted to the in-service teachers’ and future teachers’ view on the inquiry-based education in biology lessons. The data was collected via Mentimeter platform during the discussions with teachers at project meetings and with students during seminars at faculty as well as with follow-up semi-structured interviews with randomly selected teachers and students. Our findings are in compliance with other researches focused on in‑service teachers’ and future teacher’ understanding of inquiry-based education. It was found that teachers often consider the available inquiry tasks as very difficult for their students who have minimal experience with this approach. It indicates the fact that teachers are not able to recognize different levels of inquiry. Both groups of respondents often misunderstand the purpose and principles of inquiry and they often label some tasks as inquiry although these tasks do not contain any inquiry activities.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Arnica
ISSN
1804-8366
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
18-25
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—