Badatelské úlohy ze zoologie a geologie v akčním výzkumu studentů učitelství
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F19%3A43900837" target="_blank" >RIV/60076658:12410/19:43900837 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/Sbornik_Zaverecna_konference_Spolecenstvi_praxe.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/Sbornik_Zaverecna_konference_Spolecenstvi_praxe.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Badatelské úlohy ze zoologie a geologie v akčním výzkumu studentů učitelství
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek prezentuje jednu úlohu z oblasti zoologie a jednu úlohu z geologie, obě vytvořily základ akčního výzkumu realizovaného ve spolupráci didaktiků, budoucích učitelů, učitelů z praxe a pracovníků pedagogicko-psychologického základu. Oba akční výzkumy prokazovaly vhodnost propojení metod přímého studia přírody a badatelsky orientovaného vyučování. Cílem bylo prezentovat žákům témata, která jsou jim blízká, a přestavit jim je netradiční formou. Úloha z geologie se zaměřila na názorné vytvoření ložiska ropy a zemního plynu, na němž by žáci pochopili sled jednotlivých vrstev. Druhá úloha prokázala, že aktivizující metody výuky jsou stejně efektivní jako transmisivní výuka a žáci si při nich osvojí srovnatelné množství znalostí. Výhodou prezentovaných úloh je i nenáročná příprava ze strany učitele a poměrně snadná realizace v hodinách přírodopisu. Prezentované akční výzkumy ukázaly, že spolupráce oborových didaktiků, učitelů z praxe, pracovníků pedagogicko psychologického základu a studentů učitelství byla prospěšná pro všechny zúčastněné.
Název v anglickém jazyce
Inquiry tasks from zoology and geology in the action research performed by future teachers
Popis výsledku anglicky
The paper presents one zoological and one geological task. These tasks were base for action research performed in cooperation of branch didactics, future teachers, in-service teachers and experts in the field of pedagogy and psychology. Both action researches were focused on effective connection between observation of natural objects and inquiry-based education. The aim was to introduce topics that are close to students’ everyday life and to present them in non-traditional way. The geological task was focused on illustrative creation of reservoir of oil and natural gas. Students had possibility to understand the sequences of layers in the reservoir. The second task proved that activate methods are same effective as the traditional teaching methods and students acquire the comparable amount of information. The benefit of presented tasks is undemanding preparation for teacher and quite easy implementation into the biology lessons. The action researches also proved the beneficial effect of collaboration among branch didactics, in-service teachers, experts in pedagogy and psychology and future teachers for all mentioned groups.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Společenství praxe jako účinný faktor rozvoje základního a středního vzdělávání – propojení teorie a praxe
ISBN
978-80-7603-103-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
177-196
Název nakladatele
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
18. 10. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—