Osvojování souvětných struktur u dítěte
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10411768" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10411768 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=d5C_1QaIeU" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=d5C_1QaIeU</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Osvojování souvětných struktur u dítěte
Popis výsledku v původním jazyce
Článek prezentuje dílčí výsledky výzkumu, jenž je zaměřen na osvojování syntaxe českým dítětem. Jedná se o longitudinální studii spontánní řečové produkce česky hovořícího monolingvního chlapce. Analyzovaná data představuje korpus 21 648 výpovědí dítěte (transkripty audionahrávek) a rodičovský deník. Studie vychází z konstruktivnismu a sociopragmatického přístupu. Teoretická východiska jsou založena na předpokladu, že si dítě aktivně osvojuje jazyk na základě zpracování inputu. Článek prezentuje sled osvojování souvětných struktur parataktických a hypotaktických. Data ukazují, že parataxe se začíná rozvíjet dříve než hypotaxe. Osvojování syntaxe započíná před nástupem rozvoje flexe, nicméně rozvoj syntaxe pokračuje i po osvojení flexe. Pro každý syntaktický vztah dítě používá primárně jeden či dva spojovací prostředky, nicméně na konci předškolního období disponuje poměrně širokou škálou spojovacích prostředků s různou sémantikou.
Název v anglickém jazyce
Acquisition of complex sentences in a child
Popis výsledku anglicky
The article presents partial results of the study oriented on acquisition of syntax by a Czech child. It is a longitudinal study of the spontaneous language production of a Czech monolingual boy. The analysed data consist of 21 648 child's utterances (transcriptions of audiorecordings) and a parental diary. The study is based on constructivism and sociopragmatic approach. It is presupposed that the child actively construct language system by processing input. The article presents the sequence of acquisition of paratactic and hypotactic sentence structures. The data show that paratactic relations are acquired sooner than hypotactic relations. Development of syntax starts sooner than acquisition of inflection but syntactic development continues even after acquisition of inflection. The child used one or two major connectors for each syntactic relation but at the end of preschool age, he already had many types of connectors of various semantics at his disposal.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
161-174
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—