Vývoj gramatické kompetence u českého dítěte
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10466414" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10466414 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=4WnXAf4Sl0" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=4WnXAf4Sl0</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vývoj gramatické kompetence u českého dítěte
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek shrnuje základní tendence ve vývoji morfologie a syntaxe u českého monolingvního dítěte a výsledky vztahuje k zahraničním výzkumům. Výzkum je založen na analýze autentickýchvýpovědí dítěte. Cílem příspěvku je prezentovat univerzální strategie v osvojování gramatických kategorií a poukázat na specifika češtiny. U osvojování gramatických kategorií je možné pozorovatuniverzální tendence, jedná se např. o jistý sled osvojování pádů u jmen a provázanost některých slovesných kategorií. Univerzální tendence se projevuje i v hypergeneralizaci. Vývoj gramatických kategorií navazuje na vývoj kognitivní, a především na rozvoj pragmatické kompetence - dítě vyjadřuje to, co potřebuje, pomocí prostředků, které má k dispozici. Rychleji se vyvíjejí takové prostředky,jež dítě využívá k vyjadřování svých bezprostředních potřeb. Vliv pragmatických a kognitivních faktorů se manifestuje i v oblasti syntaxe. Výzkumná evidence naznačuje, že více než jazyková složitost souvětných struktur hraje důležitou roli kognitivní náročnost struktury, tj. které myšlenkové operace musí mluvčí vykonat, aby danou výpověď mohl produkovat.
Název v anglickém jazyce
Development of pragmatic competence in a Czech child
Popis výsledku anglicky
The article summarizes the main tendencies in a Czech monolingual child's development of morphology and syntax, then compares the results with those found in foreign research. After analyzing the authentic utterances of the child, the article presents universal strategies for acquiring grammatical categories and illustrates specificities of Czech. There are universal tendencies in first language acquisition, such as the sequence of acquiring nominal cases and the interrelation between certain verbal categories. Hypergeneralization is another universal tendency. Grammatical development is linked to cognitive development and pragmatic competence - children express what they need using the language means available, thus the linguistic means necessary to express immediate needs develop faster. The influence of cognitive and pragmatic factors also manifests in syntacticdevelopment. The research shows that the cognitive load of the structure - the mental processes needed to produce the utterance - is more important than the formal structure of the sentence.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Nová Čeština doma & ve světě
ISSN
1805-367X
e-ISSN
1805-367X
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
30-36
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—