Sebehodnocení motivace k učení se informačním a komunikačním technologiím: výsledky pilotního šetření mezi středoškolskými studenty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10413757" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10413757 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ofX6gX0yV5" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ofX6gX0yV5</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.18355/PG.2020.9.1.8" target="_blank" >10.18355/PG.2020.9.1.8</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sebehodnocení motivace k učení se informačním a komunikačním technologiím: výsledky pilotního šetření mezi středoškolskými studenty
Popis výsledku v původním jazyce
Sebehodnocení se často využívá ve výzkumu, ve školách i v zaměstnání. Respondenti na škále určují například, jak dobré znalosti či dovednosti oni sami mají nebo jak se v určité situaci cítí. Jedna z oblastí, kde lze sebehodnocení aplikovat, je motivace k učení. Cílem tohoto příspěvku je (a) zjistit úroveň vnitřní a vnější motivace k učení se ICT u různých skupin žáků (dle typu školy a pohlaví), (b) zjistit, jak různé skupiny žáků (dle typu školy a pohlaví) užívají škálu při hodnocení vlastní motivace k učení se ICT. Výzkumný vzorek tvoří žáci studující na čtyřech typech středních škol (pedagogické lyceum, čtyřleté gymnázium, technicky zaměřená škola - mechanizace, škola se zaměřením na informační technologie; N=166). Výsledky ukazují na rozdíly v úrovni motivace k učení se informačním a komunikačním technologiím mezi uvedenými skupinami. Studenti ze školy zaměřené na informační technologie mají signifikantně vyšší úroveň vnitřní i vnější motivace. Při srovnání dle pohlaví vykazují vyšší vnitřní i vnější motivaci chlapci. Jednotliví respondenti při hodnocení motivace k učení ICT využívají škálu signifikantně odlišným způsobem. Na úrovni námi zkoumaných skupin (pohlaví, typ školy) však byly nalezeny pouze mírné rozdíly ve využívání škály (studenti z ICT školy mají tendenci využívat spíše nižší škálové kategorie, jsou přísnější). V dalším výzkumu je nutno analyzovat rozdíly v užívání škály mezi dalšími skupiny (např. dle socioekonomického statusu či dle vrstevníků), dále vzhledem k velké heterogenitě v užívání škály doporučujeme korigovat sebehodnocení motivace pomocí metody ukotvujících vinět.
Název v anglickém jazyce
Self-assessment of motivation for information and communication technologies learning: results of a pilot study among secondary school students
Popis výsledku anglicky
Self-assessment is often used in research, school, and employment. Respondents mark on a scale for example how good their skills and knowledge are or how they feel in a particular situation. One of the fields in which self-assessment can be applied is motivation. The aim of this contribution is (a) to find out the students' intrinsic and extrinsic motivation to learn information and communication technologies (according to the type of attended school and gender), (b) to find out how these groups of students (according to the type of attended school and gender) use the scale when evaluating their motivation to learn ICT. The sample consists of students at four types of secondary schools (a humanities-oriented school offering a study programme Pedagogical Lyceum, a grammar school, a technical nonICT school focused on mechanization, a technical school offering a study programme focused on ICT, N=166). The results show significant differences in ICT learning motivation amongst these groups of students. Our results indicate that students studying a study programme focused on ICT have a significantly higher level of intrinsic and extrinsic motivation. When compared according to gender, boys show a higher level of intrinsic and extrinsic motivation. Individual respondents seem to use the scale in a significantly different way when assessing the motivation to learn ICT. However, within the groups we studied (gender, type of school), only slight differences in the use of the scale were found (students from ICT schools tend to use rather lower scale categories, they are stricter). In future research, it is necessary to analyze differences in scale usage among other groups (e.g. according to socio-economic status or peer groups). Furthermore, due to the high heterogeneity in the scale usage, we recommend applying the anchoring vignette method to increase the validity of the measurement.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-02993S" target="_blank" >GA17-02993S: Faktory ovlivňující sebehodnocení ICT dovedností studentů středních škol</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slavonic Pedagogical Studies Journal [online]
ISSN
1339-9055
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
70-77
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—